Orvelte deel 2   16 comments

Er werd ook een demonstratie smeden gegeven, uiteraard was het er erg warm, sowieso al door het weer maar ook het vuur werd lekker opgestookt om de juiste temperatuur te verkrijgen. Je ziet de smid aan de hendel trekken die de enorme blaasbalg in beweging zet waardoor het vuur wordt aangewakkerd.

Log14-7-06-1.jpg

Log14-7-06-2.jpg

Log14-7-06-3.jpg

De volgende foto heb ik zonder flits genomen vanwege het vuur daardoor heb ik uiteraard bewegingsonscherpte van de bewegingen die de smid maakte.

Log14-7-06-4.jpg

Er werd een spijker gesmeed en als je goed kijkt zie je de gloeiende punt van de spijker op het aambeeld:

Log14-7-06-5.jpg

Log14-7-06-6.jpg

Log14-7-06-7.jpg

Oud en nieuw dicht bij elkaar:

Log14-7-06-8.jpg

Log14-7-06-9.jpg

Log14-7-06-10.jpg

Posted juli 14, 2006 by Ank Pot in Mensen, Museum

Tagged with

16 responses to “Orvelte deel 2

Subscribe to comments with RSS.

  1. Spijkers smeden op die manier is nog best lastig. Ik heb het ook ergens eens gedaan in z’n museum. Ondanks dat ik nog een achtergrond metaalbewerking had lukte het mij niet om er een fatsoenlijk kopje er op te maken. Het eindigde excentrisch ten opzichte van het stengeltje of wat het ook mag heten. Ik vindt zulke prachtig. Moet me tevens herineren aan z’n park in Zweden. Daar ontmoete ik een mevrouw van rond de 80 die liet zien hoe het leven van een naaister eruit zag. en buiten dat ze dat goed kon kon ze als orginele Zweedse nog vloeiend Nederlands spreken. Maakt de uitleg een stuk gemakkelijker te begrijpen. De naam Orvelte zal ik goed onthouden.

  2. mooie foto’s Ank
    lekker roestig ook!

  3. Haha, wat leuk…nog steeds dezelfde smid als een paar jaar geleden!
    De kinderen mochten toen om beurten aan dat blaasding trekken…weet ik nog goed.
    Leuke foto’s weer hoor!
    Fijne dag verder Ank

  4. Goedemiddag Ank.

    Ik heb weer van jullie uitstap genoten.
    Zo zie je weer eens wat anders.
    Ik heb altijd het gevoel dat ik er op deze manier ook een beetje bij ben geweest.
    Ik las even een weblogvakantie in van 2 weken.
    Mijn vader gaat namelijk snel achteruit.
    Tot over twee weekjes.
    Ik kom wel af en toe even bij je kijken hoor, want ik geniet zo van je foto’s.
    Groetjes van Marjan!

  5. Mooi hoor Ank!
    En dat het warm was, ja dat kan ik mij goed voorstellen!

  6. Alleen al als ik er naar kijk voel ik weer hoe warm het was.
    De beweging van de smid bij de niet-geflitste foto vind ik juist leuk.
    Zo zie je meer de actie, want dat ie snel moest werken was wel duidelijk.
    Je hebt nog aardig de ruimte gehad om overzichtjes te maken, want het stond er behoorlijk vol. Telkens als ik wilde hurken moest ik toch even opletten dat ik niets om zou stoten of raken.

  7. Ook deel twee is prachtig in een grijs verleden eind jaren 50 heb ik ook aan de smitse gestaan om de smit te helpen nu ik dit zie voel ik de hitte weer.
    Gr. FRans

  8. Orvelte stond al op ons to-do-lijstje voor de vakantie, maar nu ik jou prachtige reportages ervan heb gezien weet ik zeker dat dit een prima plan is!

  9. Hoi Ank,

    Dat was weer genieten hoor.
    Oudhollands wat worden we oud he?

    Maar ik vind het wel erg leuk om te zien.
    De kids weten niet wat ze zien.
    De tijd vliegt voorbij.

    Geniet samen met Lette van deze leuke uitstapjes.

    Fijn weekend.

    Knuffel Thea

  10. dat vlechtwerk op die muren…zo zijn hier ook een paar boerderijen…..hele oude monumenten. Ik zie het regelmatig…en ze blijven prachtig. Dat moet behouden blijven….

  11. Orvelte is hier niet zo ver vandaan en we zijn er dan ook al verschillende malen geweest. We hebben er zelfs wel eens gestaan op een marktje. Heel gezellig. En hele mooie foto’s 🙂

    gr Letje

  12. Wat een mooie series. Mijn vrouw wil ook steeds naar Orvelte, ik snap nu waarom

  13. Wat jammer he, dat we de oude ambachten niet zo veel meer zien.
    Favoriete foto: bos met sleutels, ik ben gek op roest.

  14. Prachtige serie Ank.
    De beweging is juist heel mooi bij de foto’s.

  15. Mooie serie. Mooi ook al die sloten en sleutels aan dat haakje. Prachtig!

  16. Hallo Ank,

    De smid uit Orvelte is mijn vader. Prachtige foto’s heb je van hem gemaakt. Ik ben helemaal trots m’n vader zo mooi op de foto te zien via internet. M’n moeder belde me vanavond ( ze hebben zelf geen PC ) om mij de website door te geven. Werkelijk heel erg leuk!!

    Denk je dat het mogelijk is mij de foto’s waar m’n vader op staat te mailen? Zou ik heel geweldig vinden. Nogmaals fantastisch!!

Geef een reactie

