Tulpen, stampers, stempels   16 comments

Ik heb een paar bijzondere tulpen in mijn tuin staan. Allereerst de Papagaaietulp, hij is nu helemaal wit maar in de knop heeft hij prachtige groene nerven. Hij is bijzonder groot en doet heel weelderig aan. Dan heb ik een dubbele roze tulp die meer dan roze alleen is. Ik heb van allemaal, ook van de inmiddels uitgebloeide rode tulp, de stamper met daarbovenop de stempel en eromheen de meeldraden gefotografeerd. Opvallend zo verschillend als die zijn, wisten jullie overigens dat dit de geslachtsorganen van de tulp zijn?

***

Log8-5-08-1.jpg picture by AnkPot

Log8-5-08-2.jpg picture by AnkPot

Log8-5-08-3.jpg picture by AnkPot

Log8-5-08-4.jpg picture by AnkPot

Log8-5-08-5.jpg picture by AnkPot

Log8-5-08-6.jpg picture by AnkPot

Log8-5-08-7.jpg picture by AnkPot

Posted mei 8, 2008 by Ank Pot in Bloemen

Tagged with

16 responses to “Tulpen, stampers, stempels

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zo zie je maar weer, dat je niet
    de complete bloem hoeft te fotograferen
    om een heel mooi plaatje te maken.
    De witte tulp is mooi, met de doortekening in het bloemblad.

  2. Ja dat wist ik, maar dat tulpen zo mooi en weelderig kunnen zijn niet … schitterend! Zou niet
    kunnen kiezen tussen de witte en roze ze zijn beide even mooi en prachtig op de foto gezet.

  3. Prachtig zijn ze, wat een mooie kleuren!

  4. en toch vind ik deze zó mooi
    die mogen er helemaal op ..
    prachtig zijn ze !!
    OT: de vijver van nu heeft wel folie
    voor de zekerheid maar is meer
    een poel geworden , voor kikkers ,salamanders
    en de gevangen vissen .Maar zeker een badderplek
    voor de vogels , de randen gaan over in de struiken
    dus perfecte beschutting …en toch is hij
    in het midden een dikke meter diep .
    De nieuwe wordt een vrij strakke vijver met
    balken , waar ik s’nacht een rooster op kan
    doen voor de reiger …wil daar ook een mooi
    ornament of beeld in …..en vissen ;))
    water is zo rustgevend in de tuin altijd succes😉

  5. Mooie detail foto’s.
    Bep

  6. Heel mooi, ik wist het niet, dus weer wat geleerd.
    Vind ze heel mooi zowel de witte als de roze, ben weg van rozen.
    Maar staan hier nog niet in bloei.
    Heel veel plezier morgen, zal wel lukken denk ik…lekker veel foto’s maken🙂
    Groetjes.

  7. Ik bedoel dus tulpen hahah
    Vind trouwens alle bloemen mooi.

  8. Ze zijn (alweer) super!
    gr eva

  9. Wat een weelderige tulpen!! Bijzonder mooi en ook zo gefotografeerd (natuurlijk:)))

  10. Bijzonder weelderige tulpen heb jij, Ank. Schitterend

  11. Dit zijn inderdaad hele bijzondere soorten, Ank.
    Ik vind ze geweldig mooi.
    Die papegaaitulpen heb ik ook in de Keukenhof gezien.
    Ze zijn enorm groot en in allerlei kleuren.
    De dubbele lijkt en beetje op een roos,
    dus ik kan me de vergissing van Tiny wel voorstellen.
    Die is ook schitterend, zeg,,,
    Je hebt de details weer prachtig weergegeven en
    daaruit blijkt inderdaad, hoe verschillend ze zijn.
    OT Ik had een heel geslaagde dag…lekker door de parken gestruind.
    Kwam nog onverwachts een vriendin tegen en heb met haar lekker koffie gedronken.
    Na al deze bloemen van jou heb ik ECHT zin in morgen ;-))
    Fijne avond nog en tot morgen dan maar.
    Groetjes, Ria.

  12. Je blijft mij verbazen met je macro’s
    Wat dat flitsen betreft … je woont toch in (de buurt van) Zwolle.
    http://www.pzc.nl/algemeen/binnenland/3091279/Kritiek-op-registratie-kentekens-rond-Zwolle.ece

  13. Ja hoor Ank, dat wist ik! Daarom kun je ze het beste “koppen” als ze uitgebloeid zijn, dan kan de bol alle energie uit het blad en de steel halen voor volgend jaar.
    Echt apart dat er zoveel verschil is tussen de soorten en kleuren.
    Met deze warmte gaat het jammer genoeg erg hard met de tulpen hè en niet alleen met de tulpen. . . .
    groetjes, Marian

  14. Wow- die witte….!!!! is een frivole…prachtig🙂
    En de geslachtsorganen heb je mooi close in beeld gebracht..;-)))))

  15. Prachtig hoe je de stampers heb gekiekt… met oog voor detail.
    En de achtergrondkleuren zijn prachtig zo springen de stampers er echt uit..

  16. Hoe kon ik dit log vergeten??? Schitterend Ank, die eerste is helemaal top!!
    Wat een doortekening in dat wit! Klasse. De rest is ook top hoor, maar die eerste….
    Gr Jan W

Geef een reactie

