Langs de waterkant   18 comments

Bij en op het water vind je prachtige bloemen, zoals de Gele Lis, de roze Waterlelie, de…………  (wie weet hoe deze derde heet?) de Heermoes en als laatste Kalmoes (ja ja……. inderdaad die van de Beerenburg!!!). De laatste foto is wat onscherp en korrelig, want die is gemaakt op de excursie s’avonds toen het eigenlijk al te donker was voor foto’s. Van Kalmoes wordt de wortelstok gebruikt om de welbekende borrel zijn typische smaak te geven en Heermoes kun je in stukjes uit elkaar halen en ook weer in elkaar zetten, heel apart.
Log26-5-08-1.jpg picture by AnkPot

*

Log26-5-08-2.jpg picture by AnkPot

*

Log26-5-08-3.jpg picture by AnkPot

*

Log26-5-08-4.jpg picture by AnkPot

*

Log26-5-08-5.jpg picture by AnkPot

***

Posted mei 26, 2008 by Ank Pot in Bloemen

Tagged with , ,

18 responses to “Langs de waterkant

Subscribe to comments with RSS.

  1. Met namen kan ik je helaas niet helpen, maar ik mag graag naar al die gekleurde bloemen aan de waterkant
    kijken vooral de gele lis en de waterlelie zijn schitterend om te zien.

  2. Ook in het weekend had je weer mooie foto’s geplaatst,
    vooral die van de kinderen met schepnetje vind ik erg leuk.
    In en langs het water heb je veel moois gevonden en
    de naam van de derde kan ik je niet aan helpen.

  3. Het is zo mooi langs de waterkant, hè Ank?
    In de Schipbeek vind je geen waterlelies…
    maar al het andere wel.
    Ik denk, dat jouw derde bloem de waterweegbree is.
    Het blad heeft er in elk geval veel van weg.
    Dat de Kalmoes zo’n “doe het zelf-pakketje” was, dat wist ik niet.
    Wat leuk :)))) Je hebt hem ook mooi gekiekt.
    De lis en de waterlelie zijn ook prachtig.
    OT De musical was werkelijk schitterend…we hebben genoten!!!
    En nu regent het weer en onze jongens zouden vandaag weer bij ons schilderen :(((

  4. Je kon het toch niet laten Ank?? Even de zwanen met rust gelaten en je op de waterkant gestort. Mooie foto’s, en wat een verschillende soorten.
    Eigenlijk verwachtte ik de Egelskop ook bij je te zien. Hier in het kanaal zijn ze nu weer te zien. Wat de derde foto voor een plant is? Het lijkt op een aardbei maar het blad weer niet..ik weet het niet,dus!!
    Gr Jan W

  5. Prachtige plaatjes en wat een mooie lelie! Hier zijn de leleis nog lang niet zo ver, heb nog maar 1 klein knopje geteld…

  6. Hier ook nog maar een knopje in de lelie.
    Maar dat komt wel wer, hoop op net zoveel als vorig jaar.
    De gele lis heb je eer prachtig op staan.
    Zo zie je maar ook aan de waterkant nog te fotograferen, nog libelle’s gezien ?
    Weer wat geleerd van de heermoes en de kalmoes 😉
    Wist ik niet.
    Gezellige dag en groetjes.

  7. Namen……….ik ben er slecht in.
    Wat gaan we er toch gauw aan voorbij Ank, al dat moois.
    Altijd bijzonder dat zo’n prachtige bloem als de gele lis
    zomaar in het wild groeit, he.

  8. Prachtige plaatjes heb je geschoten…en van nr. 3 zou ik denken dat het een uitgebloeide dotter is,
    maar ik heb weinig verstand van waterplanten..;-))))

    OT de klaprozen hebben een penwortel en kun je niet terug zetten…..;-)

  9. Langs het water heb je goed je ogen uitgekeken.
    Je geeft hier pracht en praal weg,
    maar ja, het is ook zo mooi gefotografeerd.
    De derde is de Caltha Palustris of de Dotterbloem, die uitgebloeit is.
    Gr.
    P-TER

  10. mooi die waterplanten he ..
    de derde lijkt op een dotter
    maar het blad klopt niet …
    tenminste mijn bladeren zijn
    totaal anders , maar een andere soort
    misschien ???
    is weer wennen terug op log ..
    heb het er knetterdruk mee ..
    en ik loop heagen te snoeien ..
    nu maar es een kop thee ;))
    groetjes Leen

  11. *lol*
    bedoel dus hagen …maar ja zijn
    beukenhagen ..is wel chique zo
    heagen zou dan weer haegen moeten zijn..
    *zucht*
    melig dus ;)))

  12. Vaak is het langs de waterkant genieten van de planten die je, op een enkele na, niet bij naam kent.

  13. Aaahh wij hebben de gele lis ook in bloei staan..
    Helaas de waterlelie nog lang niet..
    Ik heb geen idee wat voor soort de overige planten zijn..
    Maar ze zijn wel mooi gekiekt

  14. Je blijft boeiend uit de hoek komen.

  15. Komt me niet bekend voor, die derde. Maar oh, je waterlelie, mooi!

  16. Heel mooi Ank !!
    Vooral die waterlelie met zijn spiegeling…
    Lieve groetjes van Anna

  17. De plant op foto nr 3 staat ook bij ons aan het kanaal, het lijkt een potentillasoort, misschien is het de Viltganzerik,Potentilla argentea. Deze heeft in ieder geval hetzelfde type blad. Zo niet dan weet ik het ook niet verder Ank.
    Gr Jan W

  18. Prachtige foto’s Ank, complimenten!
    Plant nr 3 is: Ranunculus sceleratus – Blaartrekkende boterbloem

Geef een reactie

