Openluchtmuseum Arnhem, deel 6   9 comments

Vandaag een paar van de molens, een stellingmolen uit Delft en een poldermolen uit Groningen. Dit schrijft het museum er zelf over: Stellingmolen,. De stellingmolen, een bovenkruier, uit Delft (gebouwd: 1685) is een stenen korenmolen van 27 meter hoog en heeft zes verdiepingen: de hooi-, slee-, maal-, steen-, lui- en kapzolder.
De Poldermolen is een achtkantige, rietgedekte bovenkruier van grenenhout. Deze poldermolen (gebouwd:1862) was in gebruik voor het droogmalen van de polder. In 1953 stond de molen in zeer vervallen staat in Groningen. Na de herbouw in 1960 zag de molen er een stuk beter uit. De molen maalt water omhoog met een vijzel. Een vijzel heeft de vorm van een schroef en kan het water twee meter omhoog verplaatsen.

Today two of the windmills from the museum. The large one was built in 1685 and come from Delft. The other one comes from the province of Groingen built in 1862 and kept the land dry.


Posted september 14, 2010 by Ank Pot in Museum

Tagged with

9 responses to “Openluchtmuseum Arnhem, deel 6

Subscribe to comments with RSS.

  1. Met die koeien en schapen op de voorgrond waan je je niet in een museum!!
    Prachtige serie Ank, je hebt de molens mooi doen uitkomen. Top!
    Gr Jan W

  2. Altijd leuk die molens, kan er zelf ook niet omheen zonder een foto te maken
    Mooie opnames, erg leuke serie

    Bram

  3. Mooi…met je uitleg erbij. Zes verdiepingen!!! Nu begrijp ik ook, waarom deze zo hoog was….
    Die luizolder zal waarschijnlijk niet veel gebruikt zijn ☺☺…ik kan me niet voorstellen, dat dit een eigenschap van een molenaar is, haha…
    Ik wou natuurlijk wel even weten, wat dat nou werkelijk voor ’n zolder is en heb het volgende gevonden:
    Op de luizolder bevindt zich het luiwerk, waarmee zakken graan op windkracht naar boven of naar beneden getakeld kunnen worden.
    De foto met de dahlia’s is werkelijk een plaatje, Ank.
    @ Ja..vanmiddag komt het bewegen aan bod.
    Ik zal je vanavond weer eens bijpraten ☺
    Groetjesss..Ria.

  4. Heeeeele mooie Hollandse serie.
    Erg mooi, weids aangelegd park, zo te zien !!
    Over dit park kan je wel wat logjes maken hè ?…min 20 ????

  5. Mooie serie molens Ank!
    groetjes,
    Elmar

  6. het fijne van even niet kijken is
    dat je gelijk het halve openlucht museum
    te zien krijgt hahahahahahaha
    mooie series heb je gekiekt ..
    geloof dat ik ook maar een woonwagen betrek ..
    lijkt me wel wat ;))))))))))))))))

  7. Mooie serie, in een van de molens ben ik jaren geleden ook wel eens geweest.
    Mooi om te zien hoe het in zijn werk gaat.
    Idd wel erg hoog die ene. Je ziet er wat mensen bij staan als ik het goed zie.
    Was niet druk zo te zien op de foto’s.
    Groetjes en prettige woensdag

  8. Wij zijn ook boven in de stellingmolen
    geweest, vond hem geweldig!
    Je hebt er weer een mooie fotoserie
    van gemaakt Ank!

    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  9. Mooie foto’s van de molens. Ik vind het steeds weer ingenieuze bouwwerken. Vooral aan de binnenkant. En het zat en zit toch allemaal stevig in elkaar, want als een molen draait met flink wat wind komen er toch enorme krachten op te staan. Sinds ik fotografeer ben ik weer helemaal geïnteresseerd geraakt in de molens. Kan ook niet laten overal waar een molen staat een paar foto’s te maken en dan op te zoeken hoe en wat op de molensite.
    Groetjes

Geef een reactie

