Amsterdamse Waterleiding Duinen, Zandhagedis   13 comments

Gisteren heb ik met Ria weer een heerlijke dag beleefd in de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Het was schitterend mooi weer, we hebben de hele dag de jas in de rugzak gehad. Zoals altijd beginnen we bij de ingang aan de Zandvoortse laan omdat je daar het gemakkelijkst met openbaar vervoer kunt komen. Na een koffie- en plaspauze gingen we het gebied in. Eerst liepen we richting Zandvoort maar daar zagen we niet zoveel dieren, dus na een half uur besloten we rechtsomkeert te maken en liepen we richting ingang De Oase. Toen we daar aan het eind van de middag vlakbij waren kwamen we bij een bruggetje en ineens zag ik wat bewegen, een zandhagedis!!! Prachtig groen gekleurd, dus een mannetje. Door middel van de gespleten tong (zie foto 6) ruiken zij de vrouwtjes. Eerst wilde hij wegkruipen onder het bruggetje maar gelukkig kwam hij weer tevoorschijn en konden we onze plaatjes schieten.

13 responses to “Amsterdamse Waterleiding Duinen, Zandhagedis

Subscribe to comments with RSS.

  1. Schitterend Ank! 🙂

  2. Hoi Ank, wat is het daar fantastisch mooi en wat een geluk dat je de zandhagedis daar trof. Erg mooi is ie hoor.
    Groetjes Olga

  3. Wat leuk om te zien en dan ook nog zo uitgebreid te kunnen fotograferen.
    Geen idee hoe groot of lang hij is,maar ik heb altidj de broekspijpen dicht als ik een addertje zie in Bargerveen.
    Zal zeker een mooie dag zijn geweest en fijn als je zonder jas kan wandelen.
    Groetjes

  4. Wat mooi, maar schrik je niet als je hem ineens ziet. Ik zat ooit in Frankrijk (op fietsvakantie, dus heeel lang geleden) op een muurtje in de zon wat te eten en schiet er ineens een hagedis tussen de stenen vandaan!! Je schrikt je wezenloos.
    Maar deze is prachtig en zo mooi scherp gefotografeerd! Bleef die rustig of was snel weg?
    Groetjes uit een lekker nat Tilburg, maar wat vandaag valt, valt niet met de Pinksteren.

    @Ank zegt: Nee hoor ik schrok niet, we liepen net voorbij het bruggetje en toevallig zag ik hem bewegen.

  5. Dat zijn de modellen waar je op hoopt. Heel mooi vastgelegd Ank!
    Prachtige hagedis, het vrouwtje is een stuk minder gekleurd, daar heb ik wat foto’s van.
    ‘k Hoop natuurlijk ooit ook een mannetje voor de lens te krijgen……
    Gr Jan W

  6. Dus nu weet ik ook hoe jullie reizen 🙂
    Wij gingen er vroeger altijd bij de Oase in ;-0
    Maar mooi is het daar zeker
    En die hagedis is toch wel heel bijzonder en fotogeniek
    En heb je de knietest goed doorstaan ?

    @Ank zegt: Ja knietest goed doorstaan!

  7. We hebben dan geen vossen gezien, maar wel deze mooie hagedis 🙂
    En wegkruipen voor een paar vrouwtjes met camera deed deze hagedis gelukkig niet, hè?
    Zo hebben we toch een paar heel bijzondere foto’s van dit diertje kunnen maken.
    Ik ben blij, dat je knie zich goed gehouden heeft, terwijl het toch een beste tippel was.
    Groetjessss…Ria.

  8. Mooi hoe alles nu ook zo ineens groen geworden is hè? Prachtig al dat blad weer aan de bomen. Die kale bomen vind ik maar niks.
    Verder ben ik ook niet zo van de beestjes (in tegenstelling tot Marco hahah) maar je foto’s zijn wel mooi geworden!
    Heb je geen last meer van je knie? (zei je laatst) Of heb je qua afstand niet zover gelopen?
    Fijn weekend alvast

    @Ank zegt: Ik heb een aantal weken geleden een prednison injectie gehad en doet zijn werk goed, geen last meer van de knie!

  9. Mooie serie, Ank!
    Apart zijn ze hè… 😉 en mooi gekleurd zijn ze..
    Fijne feestdagen en lieve groetjes Anna 😀

  10. Wat een bof, die hagedis tegenkomen. Je hebt er mooie foto’s van gemaakt.

  11. Hoe doe je het Ank hypnose? bij mij gaat de hagedis er na 1 foto direct vandoor.en jij ziet kans er een hele mooie serie van te maken prachtig.;
    Ik roep al jaren ik moet er ook eens naartoe maar het komt er niet van ;-(

    Ank een heel fijn weekend.

    Groetjes,
    Frans

  12. Heel bijzonder, en wat hij prachtige kleuren.
    IMooi gebied Ank.

  13. geweldig zoiets in de vrije natuur te kunne fotograferen Ank

Geef een reactie

