Sint Jacobsvlinder of Sint Jansvlinder?   6 comments

Nog nooit eerder zag ik hier in de buurt de rupsen van de Sint Jacobsvlinder, laat staan de vlinder zelf. Wellicht heb ik nooit goed opgelet want nu krioelt op het Jacobskruiskruid  bij de Dobbevijver van de geel-zwart gestreepte zebrarupsen van deze dagactieve nachtvlinder. Omdat de vliegtijd van de vlinder van april tot en met begin augustus is, kun je dus beiden tegelijkertijd tegenkomen. En dat geluk viel mij ten deel, tenminste dat dacht ik.  Nu moet ik zeggen dat het hartstikke moeilijk is om de vlinder vast te leggen, wat een zenuwachtig beestje is dat. Het is dus ook niet mooi gelukt maar ik ben allang blij dat ik hem heb gezien en ook nog heb vastgelegd. Bij nader inzien en diverse commentaren van anderen denk ik nu toch dat de vlinder die ik heb gefotografeerd de Sint Jansvlinder is. Die lijkt wel erg veel op de Sint Jacobsvlinder en het is op mijn foto ook niet echt heel goed te zien maar ‘meeste stemmen gelden’ zullen we maar zeggen *lol*

6 responses to “Sint Jacobsvlinder of Sint Jansvlinder?

Subscribe to comments with RSS.

  1. ’t Is een prachtige vlinder!

  2. De rups is ook mooi om te zien. Ga er gauw heen, mooie foto’s heb je gemaakt.

  3. Top Ank, zo’n ‘slechte’ vlinderfoto zou ik ook willen hebben. Het geluk was aan je zij op dat moment.
    Mooi die foto’s van de rupsen. En wat waren er veel!!
    Gr Jan W

  4. Nou de rupsen staan er prachtig op, de vlinder is zo slecht nog niet.
    Het is nu een heel stadium geportretteerd.🙂

  5. schitterende scherpe foto’s en prachtige van kleur een heel mooi serie Ank

  6. De rupsen heb je prachtig scherp, Ank.
    Bij de vlinder heb ik het vermoeden, dat het hier om de St. Jansvlinder gaat.
    Ik heb deze hier ook gisteren gefotografeerd en bij het determineren kwam ik er nu pas achter,
    dat deze 2 vaak met elkaar verward worden.
    Zelfs de foto’s bij Waarneming.nl worden door elkaar gehaald.
    De St.Jakobsvlinder heeft slechts 2 rode vlekken onder op de bovenvleugel en langs de randen van boven naar beneden een rode streep. De St.Jansvlinder heeft meerdere rode stippen.
    Ik heb ook altijd gedacht, dat dit de St.Jakobsvlinder was…..
    Met zoveel rupsen lukt het je vast nog wel om straks ook de St.Jakobsvlinder vast te leggen😉
    Groetjessss….Ria.

Geef een reactie

