Goudwesp   8 comments

Jaren geleden had ik er regelmatig eentje in mijn tuin maar die was wat groter dan dit exemplaar van de Goudwesp. Ik zag hem ineens zitten op de uitgebloeide Korenbloem in mijn tuin. Een paar millimeter groot, van het formaat mier, fladderde hij rond en als ik ook maar iets in de buurt kwam ‘sprong’ hij weg. Toch is het me gelukt om er wat foto’s van te maken ook met het voorzet-macrolensje. Geen topkwaliteit want van een statief kon geen sprake zijn, daar was hij veel te beweeglijk voor. Wat info gevonden op internet: De Goudwespen met name doen de naam eer aan en behoren tot de mooiste insecten van Nederland wat betreft kleur. Het zijn als larve parasitair levende insecten, die  met belangstelling de activiteiten van een plooivleugelwesp gade slaan. Wanneer de plooivleugelwesp een ei gelegd heeft, zal de Goudwesp in hetzelfde nest ook een ei leggen. De larve van de Goudwesp eet de larve van de plooivleugelwesp en de voedselvoorraad op. Ze worden hierdoor ook wel koekoekswespen genoemd, ze danken hun naam aan de koekoek, een vogel die hetzelfde trucje toepast. In Nederland komen 13 geslachten goudwespen voor. De gewone goudwesp is een generalist, dat wil zeggen, dat hij niet op zoek gaat naar één bepaalde soort wesp of bij om op te parasiteren, maar dat meerdere soorten voldoen. Hij heeft grotere en kleinere gastheren en is daarom zelf ook nogal variabel van grootte, maar meestal zo 4-10 mm in lengte. De Goudwesp past zich ook aan, aan de ontwikkeling van de gastheer. Bij sommige ‘gastheren’ ontwikkelt zich het ei tot volledig insect in hetzelfde jaar en overwintert de Goudwesp met de gastheer in niet geparasiteerde nesten ook als volwassen dier. Bij andere gastheren overwintert de larve en komt de volwassen Goudwesp ook pas in het late voorjaar te voorschijn.

Posted juli 16, 2013 by Ank Pot in Insecten e.d., Tuin

Tagged with , , , ,

8 responses to “Goudwesp

Subscribe to comments with RSS.

  1. Super Ank, op de laatste foto is de structuur van het lijf goed te zien.
    De kleuren zijn top en de scherpte valt alleszins mee hoor. Mooie serie.
    ‘k Heb ‘m dit jaar slechts één keer in de tuin gezien.
    Gr Jan W

  2. Mooie foto’s!

  3. Weer wat geleerd!

  4. Denk niet dat ik hem ooit gezien heb, en als hij zo klein is, had ik hem ook vast niet gezien zonder bril.
    tweede foto is heel mooi !

    Bedankt voor je felicitatie met de geboorte van kleindochter Annika, ga er al heel snel heen 😉
    Mooi en Wenen is ook zeer mooi.Camera zal overuren maken.
    Groetjes

  5. Mooie opnames al snap ik niet hoe deze wesp aan de naam goudwesp komt. Maar de kleuren zijn prachtig !
    groetjes, Truus

  6. leuk al die info Ak, weer wat geleerd
    Ik vind dat je gezien de moeilijkheid om deze foto’s te maken het er toch heel goed van af hebt gebracht
    prachtige foto’s van dit kleine insect Ank. de laatste geeft erg mooi de kleur van dit beestje weer.

  7. Weer wat geleerd en ik dacht ivm de kleuren aan een strontvlieg, maar dit is een héél ander verhaal…erg leuk deze informatie !

  8. Ank een prachtige wesp er fantastisch op weten te zetten ben er jaloers op 😉

    Geniet van het weekend en het mooie weer.

    Groetjes,
    Frans

Geef een reactie

