Damherten afschieten?   7 comments

Afgelopen maandag was ik met Ria weer naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen. We hadden geweldig mooi weer en de Duindoorn kleurde mooi oranje door de rijpe bessen. Het was warm dus waren er veel vlinders en andere insecten te zien (daarover in een volgend blog meer) maar ook zagen we aardig wat Damherten. Momenteel is er sprake van dat men de Damherten in de AWD wil gaan afschieten omdat gedacht wordt dat er te veel zouden zijn en dat ze dientengevolge niet genoeg voedsel zouden hebben. Als je het mij vraagt slaat dat helemaal nergens op, je kunt er een dag rondlopen en geen enkel Damhert tegenkomen en de Damherten die we hebben gezien zagen er gezond en weldoorvoed uit en dat was bij alle voorgaande bezoeken ook zo. Persoonlijk ben ik tegen afschot en voor natuurlijk verloop. Afschot zou tevens betekenen dat de dieren bang voor de mens worden en zich steeds meer gaan verschuilen en daarmee zou de charme van dit gebied voor een groot deel verloren gaan. Als je ook tegen het afschieten van de Damherten bent dan kun je (net als ik)  voor 5 september a.s. de petitie van de faunabescherming tekenen: http://jaagnietopdamherten.petities.nl/

7 responses to “Damherten afschieten?

Subscribe to comments with RSS.

  1. Aah, je bent er weer geweest. Ik zie bekende plekjes *lol*. Wat ziet het er mooi uit als de bessen kleuren. Mooie foto’s van de damherten.

  2. Een heel mooie serie Ank. Prachtige portretten met als topper nr 1-9-13-12.
    Welke methode men ook kiest om ‘de natuur’ te beheren, het zal altijd bij de een of de ander op tegenstand kunnen rekenen.
    Maar het is goed, dat er gereageerd kan worden op -en geageerd tegen- voornemens of besluiten. Maar DE oplossing is er waarschijnlijk niet.
    Gr Jan W

  3. Wat een prachtige natuur en mooie herten..
    Groetjes Olga

  4. Jullie zijn vaste bezoeksters onderhand….als je nog een serviceflat wil kopen op 15 min fietsafstand, heb ik nog iets voor je !!!!!
    Maar alle gekheid op een stokje…..je foto`s zijn prachtig en 9 en 13 zelfs heel bijzonder, nu wil ik er ook wel een keer naar toe :-0
    Ze maken nu toch ook een wildovergang over de weg naar Zandvoort, zodat hun leefgebied groter wordt ?

  5. Hoi Ank,
    Prachtige foto’s ..en gelukkig nog damherten zonder stress of vluchtgedrag ..
    Laten we hopen dat er geen één hert geschoten gaat worden in de AWD..
    Groetjes Henk

  6. Hoi Ank,
    Mooie serie met de damherten in de hoofdrol. Goed dat jij ook aandacht besteed aan het onderwerk: afschieten herten….
    Ik ga morgen een AWD blogje plaatsen, ook met aandacht voor de herten, hoe meer ..hoe beter, dat er maar veel mensen de petitie gaan tekenen.
    groetjes Ghtia

  7. Heel mooi met al deze prachtige dieren. Ik kan niet meer tekenen, maar is wel erg als je deze dieren af moet schieten.
    Fraaie foto’s ook van de duindoorns. Ik vind ze zo mooi als ze die oranje bessen gaan dragen en dat tegen de grijzige blaadjes. Vroeger zag ik dat al in de duinen bij Katwijk aan Zee, toen ik daar woonde in mijn jeugd en later op mijn vakanties in Zeeland.
    Groetjes

Geef een reactie

