Judasoor (Auricularia auricula-judae)   12 comments

Tijdens onze tocht door de Amsterdamse Waterleiding Duinen kwamen we ze veel tegen: Judasoren. Wikipedia meldt het volgende over deze zwam: De naam wordt wel verklaard uit de overlevering dat Judas Iskariot zich aan een vlier had opgehangen nadat hij Jezus verraden had. De vlier is de favoriete gastheer van het judasoor.Ook lijkt het zwammetje op een oor. In het verhaal over de arrestatie van Jezus wordt verteld dat Petrus een Romeinse soldaat het oor afhakt om de arrestatie te voorkomen. Judas was degene die Jezus verraadde met een kus.
Onder gunstige (vochtige) omstandigheden is het 2-6 cm grote judasoor een satijnige donkerroze zwam, die zacht aanvoelt. Vaak treft men hem aan in de vorm van een geaderd, enigszins doorzichtig oor. Bij droogte krimpt hij in, wordt harder en donkerder (tot zwart) van kleur.

Niet altijd lijken de zwammetjes op oren vind ik, de volgende leek wel erg veel op een lampenkapje!

.

12 responses to “Judasoor (Auricularia auricula-judae)

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooie foto’s Ank en ik heb je link van je blog op die van ons gezet!
    Groetjes, SK

  2. mooie foto´s Ank én hele fraaie exemplaren heb je gespot!
    foto 2 en 6 zijn mijn favorieten🙂
    groetjes Nathalie

  3. Wat een pracht serie van deze judasoren, Ank!!
    Heel mooi vastgelegd en weergegeven met fijne kleuren en scherpte…
    Lieve groetjes, Anna😀

  4. Mooi vastgelegd deze judasoren, je hebt er veel gezien.
    groetjes Ghita

  5. Prachtig, je hebt veel foto’s kunnen maken Ank. Een paar weken terug had ik het geluk ze te zien op een boom tegenover de woning van mijn zus.
    Van alle bomen in haar straat zaten er op die ene een aantal Judasoren. Daar moet ik nog wel foto’s van maken, zei ik nog.
    Een paar dagen later belde ze op en zei: er kwam iemand op de fiets langs, haalde een mes uit z’n zak, sneed de zwammen af en at ze op!!
    Gelukkig heb jij de foto’s, nog voor het geval hij ook in Z komt eten!!
    Gr Jan W

  6. Wauw, die zijn echt prachtig.
    Groetjes Olga

  7. Hele mooie foto`s van deze judasoor.
    Had er wel van gehoord maar nooit zo van dichtbij gezien en dan nog met zo`n duidelijke uitleg !

  8. bijzonder en mooi paddestoel die judasoor, en die zijn heel lang te vinden, heb ze wel eens in februari gefotografeerd
    prachtige foto’s heb je er van gemaakt Ank

  9. Prachtig Ank. Ik zal de vlier in m’n eigen tuin eens nakijken.

  10. Hai Ank,

    Knappe serie zo van dit toch wel lastige zwammetje.
    Qua foto is nummer 4 de allermooiste. Net een lampje zo met een hele mooie achtergrond.

    groetjes,
    René

  11. Heel mooi Ank, dat doe t me eraan denken dat ik deze ook nog moet plaatsen hihi…
    Ik vind ze altijd prachtig om te zien en jij hebt er werkelijk een prachtige serie van gemaakt.
    Groetjes, Helma

  12. Stuk voor stuk knappe foto’s Ank! Heb je hier je tele of je macro gebruikt?

    @Ank zegt: Ddeze foto’s heb ik met de telelens gemaakt, ik heb helaas geen macrolens.

Geef een reactie

