Sperwer (Accipiter nisus)   21 comments

Toen ik vlak voor Kerst weer thuiskwam van het boodschappen doen zag ik hem in de boom in mijn achtertuintje zitten. Gauw de boodschappentassen weggezet en zo snel als ik kon naar boven om de camera op te halen maar intussen dacht ik wel dat de vogel gevlogen zou zijn zodra ik beneden was. Maar dat was niet het geval en dus begon ik gelijk vanuit de woonkamer al te fotograferen, toen naar de keuken gelopen want daar heb ik beter zicht. De vogel zat inmiddels op een tafeltje op nog geen anderhalve meter afstand van de keukendeur vlak naast de konijnenren waar Snoopy doodleuk was blijven zitten, zich van geen gevaar bewust. De Sperwer keek wel heel geïnteresseerd (op foto 4 zit hij er vlak naast) maar omdat ik de ren heb afgedekt kon hij er niet bij komen. Overigens trok hij zich niets van mijn aanwezigheid aan, wat me zeer verbaasde want ik stond toch wel heel dichtbij ook al zat er glas tussen. Op een gegeven moment vloog hij verder de tuin in en het leek of hij niet goed kon vliegen en hij landde met de vleugels half gespreid. Achteraf besefte ik dat dat was om de gevangen prooi af t schermen. Hij had een mus gepakt maar dat was zo snel gegaan dat ik dat niet eens had gezien. Die heeft hij in alle rust zitten plukken, eerst op het gras en later bij de drinkbak. Ik stond ronduit voor het raam te fotograferen en ik kon zelfs de deur open doen en de tuin in lopen, pas halverwege vond hij het te dichtbij en vertrok met prooi. En dan te bedenken dat dit allemaal in mijn kleine stadstuintje van zo’n, 8×8 meter heeft plaatsgevonden! Alle foto’s zijn vanachter glas gemaakt.

***

Posted januari 4, 2014 by Ank Pot in Vogels

Tagged with , , ,

21 responses to “Sperwer (Accipiter nisus)

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat zul je “in de gloria” zijn geweest. Je dag kon niet meer stuk. Een prachtige serie van een uniek moment. gefeliciteerd!

  2. Geweldig, prachtig, wat een bofferd ben jij, en dat komt zo bij jou aangevlogen.🙂
    Een prachtige serie heb jij er van gemaakt.

  3. sodeknetter wat een gave serie Ank!!
    beetje jaloersmakend hoor😉
    en wat dichtbij zat ie … WOW!
    stond je niet helemaal te stuiteren???
    groetjes Nathalie

  4. Ja ik stond zeker te stuiteren vooral omdat hij zo dichtbij bleef zitten!

  5. Super mooie foto’s Ank, maar toch stiekem vind ik het ook een beetje zielig…:p

  6. Super Ank, ik kan me voorstelde hoe je je voelde toen je ‘m zag.
    Een schitterende serie heb je van het gebeuren kunnen maken.
    Jammer van het musje, maar voor jou kon de dag niet meer stuk, denk ik.
    Heb een mooi weekend. Gr Jan W

  7. Wat een schitterende foto’s Ank!

  8. Dat is zeker kicken als je er zo dichtbij kunt komen!
    Prachtige foto’s heb je kunnen maken. De ene is nog mooier dan de andere!
    Groetjes en fijn weekend verder!

  9. Kom nog even naar de rest van de foto´s kijken, echt schitterend. Zijn bijzonder goed gelukt door de ramen, waren goed schoon zeker * lol*
    Inderdaad apart dat hij in een klein stadstuintje komt. Hier wel gehad ooit maar me te snel. Als het kouder word en meer vogeltjes komen, heb ik de kans wel weer. Zie hier heel weinig vogeltjes helaas, temperatuur is nog goed.
    jammer want ik zit er klaar voor😉

  10. een triest einde voor de mus, maar zo is de natuur nu eenmaal eten of gegeten worden
    geweldig serie en niks van te zien dat dit vanachter glas gemaakt is.

  11. Het zal je maar gebeuren, zomaar in je achtertuin. Prachtige serie, groet Anne-Marie (Tuynvrouwe)

    Anne-Marie (Tuynvrouwe)
  12. Prachtig mag ook wel hier een keer langs komen🙂

    Gr Cees

  13. Wat is dit geweldig, Ank en je hoeft er de deur niet eens voor uit!!
    Jij lokt met je “stadstuinpostzegel” *lol* toch wel heel bijzondere dieren!!
    En dat hij zich zo uitgebreid liet fotograferen!!! Schitterend!!
    OT Ik mail je zo over morgen….
    Groetjessss..Ria.

  14. Wow, prachtig reeksje Ank ! Ben stik jaloers. Heb hier ook regelmatig een buizerd op bezoek maar die laat zich niet fotograferen, zelfs niet vanachter het glas. Het zijn dan ook grote ramen en bij de minste beweging is meneer foetsie😦

  15. Mijn tuintje is kleiner dan die van jou hoor, maar wat een geweldige mooie foto’s.
    Gewoon een unieke gewaarwording om een sperwer in je eigen tuin te hebben.
    Het dode musje is wat minder maar ja, dat hoort er nu eenmaal bij.
    Echt dikke complimenten Ank

    Groetje, Helma

  16. Waaaauw….wat geweldig, wat zal de adrenaline door je lijf gestroomd hebben.
    Prachtig om te zien en dat in een stadstuin !
    Geweldige serie
    TOP

  17. Tjonge Ank, wat een mazzelkont ben jij zeg. Dat zijn DE momenten he?
    Geweldige beelden en vooral die met de prooi er op.
    Wat zou ik dat graag in mijn tuin willen zien zeg en het dan ook nog zo fotograferen.

    Groetjes,
    René

  18. En gaat het weer ????

  19. zo je stond echt eerste rang en hem zo dicht kunnen benaderen dat maak je toch niet veel mee.

  20. Hebben wij ook gehad in de tuin.
    Maar jij hebt wel heel veel mooie foto’s paraat.
    Die sperwers bezoeken voederplaatsen en pakken dan kleine vogeltjes die voer zoeken.
    Ik kon er ook een gewoon op de foto zetten die bleef zitten op een hek.
    Je kunt heel dicht bij komen.

  21. Wauw , dit is toch wel heel bijzonder om in je tuin aan te treffen. En gelukkig bleef ie lang genoeg zitten zodat jij er nog een paar mooie kiekjes van kon schieten. groetjes Ghita

Geef een reactie

