Sperweruil (Surnia ulula), deel 1   11 comments

Sinds half november zit er een voor ons land zeer zeldzame Sperweruil in Zwolle. Alle vogelaars van ons land en omringende landen zijn sindsdien in rep en roer en het is dan ook telkens zeer druk met fotografen en vogelaars op de plek waar het beestje uithangt. Tot nu toe had ik nog niet de behoefte gevoeld er heen te gaan maar ik dacht wel dat het toch eigenlijk te gek voor woorden was als ik er geen foto van zou hebben terwijl ik in  Zwolle woon. Toen Hannie aangaf er naar toe te zullen gaan stelde ik voor om dat samen te doen en zo gezegd zo gedaan, vandaag was het zover. De uil is niet zo heel erg groot, maximaal 41 cm. De term sperwer in zijn naam refereert aan de vorm van zijn vleugels en aan zijn lange staart, die aan de Sperwer doen denken. In Nederland is de Sperweruil een zeer zeldzame vogel. Er zijn tussen 1900 en 2013 vier waarnemingen: in 1920 een dood exemplaar bij Amerongen, in 1995 waarnemingen bij Brunssum, in 2005 bij Hooghalen en vanaf half november 2013 dus dagelijks hier in Zwolle. Toen we er aankwamen stonden er al diverse fotografen dus lang hoefden we niet te zoeken. De Sperweruil had echter geen zin in al die belangstelling en begon een kat-en-muis-spelletje met de belangstellenden. In eerste instantie deden wij er ook aan mee en volgden het beestje door de blubber de zompige sportvelden op en weer terug naar het schakelstation, de plek waar hij meestal bivakkeert. Maar als je daar was dan vloog hij weer de weg over en iedereen er weer achteraan enz.enz. Zo heb ik wel een paar vliegfoto’s kunnen maken maar niet van superkwaliteit. Wij zijn echter bij het hek blijven staan en dat betaalde zich uit want de vogel landde uiteindelijk in een boom vlak voor onze neus, zo’n metertje of 8 á 9 verderop. Voor mijn lens nog te ver weg maar goed met croppen lijkt het af en toe nog wel wat!

Wordt vervolgd

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

Posted januari 12, 2014 by Ank Pot in Vogels

Tagged with , , ,

11 responses to “Sperweruil (Surnia ulula), deel 1

Subscribe to comments with RSS.

  1. Top, ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat jij daar geen foto van zou hebben. Toch was het zo!!
    ‘Ben blij dat je je bedacht hebt en alsnog bent gaan kijken en kieken.
    Hiermee mag je best wel tevreden zijn. Ïk zou het i.i.g. wel zijn! TopP
    Gr Jan W

  2. Prachtig Ank, ja….je zou het dus niet hebben zulke foto. Je ziet wel dat je niet altijd haantje de voorste te zijn, ze zoeken jou wel op.ha..ha..🙂

  3. Ze zijn heel mooi geworden. Ben blij dat we zo eerste rang konden staan.

  4. Mooi !! Heb er al honderden foto´s van gezien via de vogelgroep op Facebook. Vond het ook `raar` dat jij er nog geen foto´s van had.
    We passeerde vandaag Zwolle en had nog het idee om te gaan kijken.
    Is toch wel apart zo mooie vogel die er al weken zit.

  5. Ik had het er gisteren nog over met een vogelkenner bij ons in de buurt.
    Hij vertelde me, dat deze Sperweruil vrij makkelijk te fotograferen zou zijn, omdat hij in het open veld zit.
    Het is jullie dus ook al bij de eerste poging gelukt!! Geweldig!!! Die laatste foto is SUPER!!
    Maar ook de opnames van de uil in vlucht…prachtig hoor!!
    Net voordat ik deze man sprak, had hij een IJsvogeltje gezien bij de Schipbeek …grrr…en hij vroeg me of ik de Dwerguil al op de foto had.
    Daar was ik vorige week toevallig aan het wandelen en had helemaal niet meer aan die Dwerguil gedacht.
    Ik verbaasde me wel over het grote aantal auto’s op de diverse parkeerplaatsen, maar ja…het was mooi weer.
    Op een gegeven moment zag ik een horde fotografen met ook van die grote kanonnen van telelenzen en toen wist ik, dat die gericht waren op de Dwerguil.
    Ik dacht geen schijn van kans te hebben met mijn uitrusting, maar nu ik dit zie, denk ik, dat ik nog een keer een poging ga wagen.
    De Dwerguil is trouwens wel een stuk kleiner, dan dit exemplaar, maar ik wil het toch proberen.
    Het zal jou en Hannie een geweldig gevoel gegeven hebben!

  6. hahaha, zo heb ik ook al een paar keer gestaan:
    zal ik wel of niet gaan. Zwolle is zo dichtbij he….
    maar ik ben nog steeds niet geweest. ik vind het
    zo’n circus.. al die mensen voor 1 zo’n ‘vogeltje’😉
    maar ja, als je dit dan weer ziet…. supergaaf hoor!
    wat een beauty is het toch en die laatste foto is TOP!
    groetjes en kijk uit naar deel 2,
    Nathalie

  7. toch leuk dat je er toch naar toe bent gegaan Ank, wat een toeters van lenzen lopen daar rond, daar kan ik ook niet aan tippen
    maar toch leuk dat je met wat minder lens geweld toch nog zo’n serie hebt kunnen maken

  8. Prachtig Ank!

  9. Supergave foto`s en je euforie kan ik me zo goed voorstellen.
    De foto`s van `eromheen` zijn ook zo leuk🙂

  10. Jij was er bij… bofkont en ja, werkelijk schitterend, Ank!
    Lieve groetjes, Anna😀

  11. Knappe reeks Ank ! Moet een speciale ervaring zijn om zo’n zeldzame vogel te fotograferen. Stuur dat beestje eventjes naar hier😉

Geef een reactie

