Vogels met handjes   10 comments

Vlak onder de boom waar de Spechten uit het vorige blog nestelen ligt een nest van Waterhoentjes.
Hele schichtige maar mooie watervogels. Ze zijn klein (ongeveer 35 cm) en de kuikens helemaal, als ze net geboren zijn dan zijn ze niet groter dan 5 cm.
Het zijn er meestal veel, zo ook in dit nest.
Ze hebben geen zwemvliezen maar door de lange tenen kunnen ze op drijvende bladeren staan.
De uiteinden van de kleine vleugeltjes in wording zijn net handjes, ze kunnen daarmee vrij gemakkelijk het hoge nest opklauteren.

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

Posted mei 24, 2014 by Ank Pot in Vogels

Tagged with , ,

10 responses to “Vogels met handjes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat zitten hier prachtige foto’s tussen! Vooral de tweede en ‘die met de handjes’ .

  2. De eerste foto vind ik het mooist. Mooie beestjes die waterhoentjes. Het nest vind ik ook zo mooi van al dat groen. Fijn weekend hoor

    ladyhotseflots
  3. je schrijft het al in de omschrijving deze zijn zo ontzettend schuw, valt niet mee om ze op de foto te zetten
    maar nu op het nest lopen ze niet zo snel weg, dus je hebt je kans goed waargenomen,een prachtige serie er van gemaakt

  4. Dit is gewoon genieten, Ank!!
    Pracht van een serie…
    Fijne ☼dag en lieve groetjes, Anna🙂

  5. Dat van die handjes is helemaal nieuw voor me, Ank, een handigheidje van de natuur, super!!!
    Ik zie bij ons alleen in de broedtijd Waterhoentjes, wel het hele jaar door Meerkoetjes.
    ‘k Heb er dan ook heel weinig foto’s van, deze serie is prachtig!
    Fijne zondag Ank, hier begon het zonnig, maar ’t is nu nogal bewolkt….
    Gr Jan W

  6. Wat een koddig gezicht, die kleine vleugeltjes/handjes.
    Dat heb je geweldig vastgelegd.
    Ze hebben ook een prachtig nest gemaakt.
    Groetjessss…Ria.

  7. hahaha, ik dacht toen ik de titel las: huh???
    maar het lijken echt handjes, prachtig!
    de foto met de handjes is geweldig, gaaf vastgelegd!
    en de rest vind ik ook heel mooi.
    groetjes Nathalie

  8. Leuk die titel en weer wat geleerd van en over die `handjes` !
    Mooie duidelijke vertederende serie en voor jou waren ze niet schuw, zo te zien !

  9. @ Vergat nog te vertellen, dat de waarschuwing met konijnen en vliegen voor mijn dochterskonijn (reus) te laat kwam😦
    Kwam dat omdat ie toch oud was ?

  10. Meerkoetjes met jongen zie ik heir eigenlijk dagelijks maar een waterhoen
    met kleintjes eigenlijk nooit. Wel waterhoentjes maar de kleintjes heb ik nog nooit gezien.
    Wat een leuke beestjes zijn dat. Ik vind ze vele malen mooier dan de jongen meerkoetjes met hun rode punkhaartjes.
    Heerlijke serie Ank.

    Groetjes, Helma

Geef een reactie

