Groningen, Prinsenhof   9 comments

Vandaag een lange reeks foto’s gemaakt van de Prinsenhof en vooral de Prinsentuin.
Deze renaissancetuin (1626) bestaat onder andere uit een rozentuin, een kruidentuin en een gedeelte met berceaus.
Een berceau (of loofgang) is een pad waarbij aan beide zijden heggen staan, die aan de bovenzijde met elkaar zijn verbonden, zodat een soort tunnel ontstaat.
Berceaus stammen uit de tijd dat het voor gegoede dames mode was er zo blank mogelijk uit te zien om zich te onderscheiden van werkende mensen die, doordat ze veel in de buitenlucht kwamen, een getaande huidskleur hadden.
In zo’n berceau kon men buiten wandelen en toch uit de zon blijven.
Helaas begon het tijdens ons bezoek te regenen en dat is her en der te zien aan spetters op de lens.

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

9 responses to “Groningen, Prinsenhof

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ook hier weer een rustplek in ‘de grote stad’, er gaat niets boven😉
    Gr Jan W

  2. Och ik was er een keer maar was het gesloten….
    Een prachtige reportage van dit bijzonder hofje midden in de stad .
    Jaren geleden ben ik er enkele keren geweest
    Een oase van rust :))
    Echt zo mooi…..

  3. Die loofgangen waren echt schitterend en door de vierkante gaten had je een prachtige kijk op de tuinen.
    Ook de zonnewijzer is heel bijzonder. Je moet er wel eerst een studie van maken om de tijd te kunnen lezen….
    Maar ja…op dat moment scheen de zon al niet meer en het was jammer, dat het ging regenen.
    Alleen op de laatste foto zie ik wat druppels, maar ik weet hoevel moeite je gedaan hebt om die foto te maken,
    dus dan wil je hem ook plaatsen. Hij geeft een prachtig overzicht van de letter A met kroon.
    @ Ja, ik was in de Levenstuinen met Inge uit Spanje, maar het viel me eerlijk gezegd een beetje tegen.
    Ik heb de tuinen daar wel mooier meegemaakt.
    Groetjes, Ria.

  4. Eigenlijk best wel onvoorstelbaar dat je deze “rust” in zo’n grote stad vind.
    Echt weer een prachtige serie met veel groen, natuur en details.
    Dat weet je dan ook steeds heel goed in beeld te brengen. Ook leuk om jou
    eens te zien door de lens van Ria hihi…… Echt leuk deze rondwandeling en het
    nodigt ook uit om zelf eens te kijken🙂

    Groejtes, Helma

  5. Hai Ank,

    Ziet er schitterend uit en weer een aantal hele mooie platen van jouw hand. Leuk die doorkijkjes in een aantal foto’s.
    Erg fraai ook dat je een aantal foto’s hebt waarop zo goed te zien is hoe mooi de tuin wordt onderhouden.
    Dat zal nog niet mee gevallen zijn om de juiste standpunten te vinden. Complimenten weer voor deze creatieve serie.

    Groetjes,
    René

  6. Wat prachtig, Ank. En dan zo middenin de stad. Het zou ook beslist iets voor mij zijn om te bezoeken. Ik ben dol op al die keurig geknipte buxushaagjes en de rozen. Wat is het prachtig onderhouden. Erg mooie fotoserie. Jammer van de regen, maar ik vind je fotoserie er niet minder om. Ik zal het onthouden voor als we weer eens in het Noorden op vakantie gaan. Groetjes, Joke

    P.S.: leuke foto van jou!

  7. Prachtige tuin! Mooi weergegeven.

  8. schitterend hoe je dit allemaal hebt vast gelegd, mooie detail en overzicht foto’s, Genieten met een Grote G Ank
    prachtige afwisselende serie van dit Prinsenhof, een beetje ver weg voor mij, maar zou daar ook graag eens rondlopen met de camera

  9. Wat een mooie verrassingen kun je toch midden in een stad vinden!
    Jammer dat het ging regenen, maar ik zie er nauwelijks iets van. Een prachtige tuin met een fraaie zonnewijzer!
    Groetjes

Geef een reactie

