Van alles te zien in de AWD   13 comments

In de Amsterdamse Waterleiding Duinen is zoveel te zien en het is zo gevarieerd, je zult je er nooit vervelen. Vrijwel direct al kwamen we een prachtige geweidrager tegen die op zijn achterpoten staand met het gewei de blaadjes van de boom wist te rukken. Op een gegeven moment kwam hij zelfs vast te zitten maar het liep goed af. Ik heb er ook een kort filmpje van gemaakt klik, even geduld het filmpje kantelt binnen een paar seconden. Het was overigens één van de weinige geweidragers die we tegenkwamen, verder waren het vooral spitsers of hindes.

Dit keer liepen we op een gegeven moment bij de Mouflonschapen maar ik heb gepaste afstand gehouden want die hoorns vond ik toch wel erg indrukwekkend.
De wants, rups en de vogel van de laatste foto’s kan ik niet thuisbrengen maar misschien dat iemand van jullie weet waar het om gaat.
De vogelfoto’s zijn enorm gecropt en slecht van kwaliteit, is dit misschien een Roodborsttapuit?

Wordt vervolgd

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

13 responses to “Van alles te zien in de AWD

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hai Ank,
    Leuke foto’s, rupsen en wantsen ken ik niet maar de laatste is inderdaad een roodborsttapuit van dit jaar !

  2. Hai Ank,

    Het hert is geen blaadjes aan het eten, maar aan het vlaggen. Hij zet zijn geurstoffen af, zodat andere mannen gewaarschuwd zijn en vrouwtjes weten dat hij er is. De bronst gaat waarschijnlijk vroeg beginnen dit jaar. Dit is dus een ritueel dat bij de bronst hoort. Mooie gevarieerde serie zo van de awd. De libel staat er schitterend op, volgens mij is dat een paardenbijter.

    Groetjes,
    René

  3. René dit keer ben ik het niet met je eens, het hert was echt niet aan het vlaggen, dat heb ik ook al wel vaker gezien maar hij was echt met zijn gewei gericht aan het meppen om de blaadjes uit de boom te slaan, die hij vervolgens telkens opat. Heb je het filmpje wel bekeken?

  4. Libel is inderdaad een Paardenbijter, een mannetje.

  5. Hai Ank,

    Ik kon het filmpje in eerste instantie niet afspelen, op de ipad lukt het net wel. Inderdaad hij ramt de blaadjes zo uit de bomen. Nooit eerder gezien. Goed dat je het gefilmd hebt, anders had ik toch echt gedacht dat hij aan het vlaggen was.
    Vond het al een beetje gek dat iemand zoals jij dat niet zou weten.

    Groetjes,
    René

  6. DAt was weer een lekker dagje dus! Mooie foto’s! Zo slecht vind ik ze niet hoor. Maar ik ben ook niet zo’n fotograaf natuurlijk😉 Marco ziet dat ook heel anders altijd…ook minder snel tevreden over een foto.

  7. Mooie serie Ank, het laatste vogeltje…ik zou het nooit geraden hebben.
    De rups is haarscherp en net als de andere foto’s heel mooi van kleur.
    ‘k Heb het filmpje nog maar eens afgespeeld, het blijft bijzonder. Gr Jan W

  8. Heel bijzonder om met je mee te mogen kijken.
    Zo begon ik ook op FB, heel erg bedankt
    Mooie serie weer en wat een wondere wereld daar in de AWD

  9. mooie serie Ank.
    de rups is een veelvraat (nachtvlinder)🙂 zou de wants een onvolwassen pyjamawants kunnen zijn??
    gaaf dat je de roodborsttapuit hebt kunnen fotograferen, volgende keer gewoon wat dichterbij gaan staan😉
    groetjes Nathalie

  10. De Damherten zijn weer prachtig Ank.

  11. Nathalie bedankt voor je advies, dat ik daar nu zelf niet opgekomen was!!!😛 Ook bedankt voor de naam van de rups!

  12. Er is zeker altijd van alles te zioen in de AWD Ank en dat laat jij hier ook weer heel mooi zien.
    Ik was er afgelopen maandag en ik zag maar een geweidrager (die ik ook nog neit eens kon vastleggen.
    Je hebt een prachtige reeks gemaakt en je filmpje is ook echt heel erg leuk.
    De Mouflonschapen heb ik zelfs nog nooit gezien!!! Gaaf om deze bij jou tegen te komen.
    Wat een hoorns hebben deze zeg pfffff…… Ben benieuwd naar het vervolg.

    Groetjes, Helma

  13. Ik had voor het vogeltje ook al Roodborsttapuit genoteerd, maar nog wel met een vraagteken.
    Door de reacties bij jou, denk ik, dat ik het vraagteken wel weg kan halen🙂
    Het filmpje is goed gelukt zeg!

Geef een reactie

