Ballonspektakel Zwolle, deel 1   8 comments

Alweer een week geleden was ik samen met Hannie naar de tweede avond van het Ballonspektakel Zwolle. In totaal gingen er zo’n 35 ballonnen de lucht in waaronder een aantal zgn. ‘special shapes’, meer daarover in een volgend blog. In dit blog kun je zien hoe in eerste instantie de ballonnen worden uitgespreid op de grond en de manden liggen op de zijkant klaar. In eerste instantie wordt er koude lucht in de ballonnen geblazen en vervolgens wordt die lucht met de branders verwarmd. Langzaamaan komen dan de ballonnen omhoog, in toom gehouden door de crew die ook op het laatst de manden aan de grond moeten houden totdat ze toestemming krijgen om op te stijgen. Het waaide behoorlijk dus dat was nog een hele klus. Het deed me denken aan die keer dat ik zelf een vaart heb gemaakt, ook toen waaide het behoorlijk. Ik ging met één van de gele ballonnen met zwarte zonnebril (niet die met de two-seater) en de foto’s van toen kun je hier zien (even naar beneden scrollen). Dit keer heb ik ook wat korte filmpjes gemaakt die zie je hier, hier en hier.

Wordt vervolgd

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

 

 

Posted september 10, 2014 by Ank Pot in Evenementen

Tagged with , ,

8 responses to “Ballonspektakel Zwolle, deel 1

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ank wat is dit leuk om te zien.
    Foto’s en filmpjes gewoon weer prachtig!
    Wilde vroeger ook al met een ballon mee is er nooit van gekomen en nu kan het niet meer (heb zuurstof😦 vandaar)

    Gr, Frans

  2. Wat een prachtige serie is dit. Beleef het weer helemaal opnieuw. Met deze lens heb je een goede keuze gemaakt. Lekker geen gehannes met verwisselen.

  3. Wat een kleurrijk spektakel, mooie serie met bijzondere foto’s.

  4. Prachtig!! Ik zou zelf zo weer de lucht in willen, maar zo’n two-seater lijkt me toch wel eng, hoor.
    Ondanks de wind kon het festijn gelukkig toch doorgaan.

  5. Een spektakel is het zeker. In het tweede filmpje zie je de mand van de opstijgende ballon langs de ander schuren(?).
    Weet je ook of er nog een bepaalde startvolgorde is? Of is het zo van: ballon vol, starten maar?
    Gr Jan W

    @Ank zegt: Ja Jan ze raken elkaar wel als ze opstijgen want alles staat heel dicht op elkaar. Er is dacht niet echt een bepaalde startvolgorde, maar de kleinsten zijn natuurlijk het eerst startklaar. Maar ze mogen pas met toestemming opstijgen, er is een flight director en een launch master en alles staat in verbinding met elkaar en er wordt ook constant met het KNMI contact gehouden voor zover ik weet.

  6. Ik vind die balonnen altijd een prachtig gezicht als ik ze aan de heel zie,
    maar voor geen goud ga ik erin. Hier in Wognum afgelopen week nog en boze boer
    omdat er een ballon op zijn land was geland en ze mochten hem niet weghalen.
    politie en alles erbij. Maar ik dwaal af….. Prachtige gekleurde ballonnen en heel mooi
    en helder weergegeven.

    Groetjes, Helma

  7. mooie kleuren, foto’s en verslag van deze prachtige ballonnen Ank

  8. Moest natuurlijk ook deel 1 bekijken en het was de moeite waard :-0

Geef een reactie

