Ootmarsum, deel 2   10 comments

We gaan weer gauw verder met Ootmarsum want er is veel te zien en dus heb ik heel veel foto’s. Overal staan prachtige (en minder mooie) beelden en ook overal hangen bijzondere uithangborden (vaak lastig te fotograferen door bijv. luifels). Ook andere kunst is alom vertegenwoordigd hetzij op straat hetzij achter de ramen van de woningen. Bekend zijn natuurlijk de ‘Poaskearls’, waarvan een beeld voor de kerk staat. In Ootmarsum wordt Pasen op een bijzondere manier gevierd door de rooms-katholieken, die het overgrote deel van de inwoners uitmaken. Op eerste paasdag (zondag) maken de Poaskearls (Paascommissie), mannen met hoeden en regenjassen, een rondgang om de kerk en zingen daarbij paasliederen en lopen de inwoners van Ootmarsum in een lange rij hand-in-hand door het stadje, het zogenaamde vlöggeln.

Wordt vervolgd

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

Posted november 19, 2014 by Ank Pot in Nederlandse steden

Tagged with , , , , , ,

10 responses to “Ootmarsum, deel 2

Subscribe to comments with RSS.

  1. Aan kunst ontbreekt het daar zeker niet. Het ‘puzzlestuk’ en de ‘beeldhouwer’ vind ik persoonlijk de mooisten.

    Gr Jan W

  2. Schitterende details Ank, jullie hebben Ootmarsum echt goed bekeken !! De uithangborden ook fantastisch.
    gr. Truus

  3. Wat zijn de foto’s van het puzzelstuk goed gelukt, Ank! Bij mij is dat niets geworden.
    De muts van prins carnaval is me helemaal ontgaan…..
    Leuk ook om het verhaal van de ‘Poaskearls’ te lezen. Ze waren niet makkelijk in beeld te brengen, maar jij hebt er weer wat moois van weten te maken.
    Fijne avond!

  4. Wat een fotogeniek dorp is dit toch, geweldige serie en nu herken ik gelukkig wat, want anders dacht ik…heb ik vorig jaar Kerst met m`n ogen dicht gelopen !
    Top…die muizenmannetjes hebben ook echt lol om de fotograferende voorbijgangers

  5. Zelfs jouw foto’s zijn kunstwerken Ank.
    Ben met veel plezier met je mee gewandeld.
    Prachtig ART dorp!
    gr

  6. Het is een en al kunst in dit stadje. Zijn ‘Poaskearls’ niet ongehuwde mannen uit de stad? Staat me iets van bij, het zal wel te googelen zijn, heb ik even geen zin in😉.

  7. Jeetje Mina Ank,
    dit is ook alweer zo’n magnifiek blog met allerhande moois.
    De varia is geweldig maar wat je laat zien is ook prachtig gefotografeerd.
    De beelden, het glas, de toren, de meest mooie uithangborden met van alles eraan.
    De groene boog en de kunst voor het raam. Werkelijk geweldig wat je hier laat zien.
    Ik heb dan ook weer heel erg genoten🙂

    Groetjes, Helma

  8. Mooie afwisselende foto’s van dit fotogenieke stadje Ank, leuk ook de uitleg over de paas gewoonte van deze plaats en de bijbehorende beelden
    mooie en inderdaad minder mooie kunstwerken, maar wel heel knap gefotografeerd
    Fijn Weekend, Bram

  9. Wat een ontzettend leuk, schilderachtig dorpje is dit. Prachtige straatjes, gebouwen en bruggetjes, inderdaad ook veel kunst. Erg leuk om je beide blogs hierover te bekijken.
    groetjes Ghita

  10. Mooie reportage van dit stadje. Een lust voor de fotograaf me dunkt😉

Geef een reactie

