Baardmannetje, Bearded Reedling, Panurus biarmicus   13 comments

Deze foto’s moeten even tussendoor hoor, want ik vind het zo leuk dat ik voor het eerst van mijn leven Baardmannetjes heb gezien!!! Gisteren onverwacht even een paar uurtjes met Gerda in de Vreugderijkerwaard (overstroomgebied langs de IJssel) gewandeld, dit ligt aan de rand van Zwolle. Veel mooie foto’s gemaakt (die komen later) maar in het riet dat van links naar rechts zwaaide in de stevige wind en met tegenlicht aan de schaduwkant zag ik ineens Baardmannetjes, zij verdienen van mij een eigen blog. De kwaliteit van de foto’s is niet geweldig, daarvoor was de afstand te groot en waren de lichtomstandigheden te slecht, de foto’s zijn allemaal in meer of mindere mate gecropt

De baardman is een echte rietvogel. Het mannetje heeft karakteristieke ‘bakkebaarden’, maar ook vrouwtjes, zonder bakkebaarden, moeten als baardman door het leven. Het heldere roepje, dat klinkt als een racefietsbel, is te horen in uitgestrekte moerassen met veel overjarig riet. Het is een explosief geluidje, dat boven wuivend riet uit te horen is. In de winter zwerven baardmannetjes vaak en kunnen dan ook gevonden worden in kleinere rietvelden. Buitelend tussen de riethalmen verzamelt deze behendige kleine vogel insecten. Strenge winters kunnen de populatie sterk reduceren. Gelukkig compenseert de baardman dit door fanatiek broedgedrag: in één jaar kan een paartje tot wel 20 jongen grootbrengen. De laatste tijd gaat het gelukkig weer wat beter doordat rietmoerassen beter beheerd worden. De Oostvaardersplassen in Flevoland vormen het belangrijkste broedgebied in Nederland. (info Vogelbescherming Nederland)

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

13 responses to “Baardmannetje, Bearded Reedling, Panurus biarmicus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een bof! En wat ben je dan hieperdepiep hé, als je voor het eerst een voor jou nieuwe vogel ziet. Het is dan ook een mooi diertje.

  2. Prachtige foto’s. Ze kunnen zo op de kerstkaarten Ank.

  3. Ank wat geweldig en gecropt of niet ik je kan er trots op zijn.,

    Fijn weekend

  4. Leuk Ank, mooie serie en mooie vogeltjes zijn het !

  5. Ohhh, wat geweldig, baardmannetjes. Die staan bij mij nog heel hoog op mijn wensenlijstje. Dit is ondanks de afstand en het minder mooie licht toch een heel goede serie geworden, zo zou ik ze graag willen hebben.
    groetjes Ghita

  6. Ohhhhh….. bofkont!!!! Hier kan ik dus echt jaloers naar kijken Ank,
    want deze baardmannetjes staan al eeuwen op mijn lijstje!
    Ohw ik zie de reactie van ghita en ik lijk Ghita wel hihi….
    Ik had graag met je emegewadneld hoor. Echt een hele mooie serie van een prachtig vogeltje.

    Groetjes, Helma

  7. Super Ank, kan me je enthousiasme helemaal voorstellen. Een schitterende serie.
    Geniet maar lekker verder dit weekend. Gr Jan W.

  8. Super mooi Ank . Ik weet hoe snel ze zijn….. Wat heb je ze gegeven dat ze zo mooi poseren? Knappe foto ‘s!

  9. Geweldig Ank. Wat een bofkonten zijn wij. Hahaha… maar gauw weer op pad gaan, je weet maar nooit wat je tegen komt.

  10. Jeetje..dat is nog eens boffen, zeg!
    Ondanks de afstand heb je hem er mooi duidelijk op staan, hoor.
    Wat is dit een mooi vogeltje….ik ben helemaal jaloers!!!

  11. Schitterende foto’s van dit prachtige vogeltje tussen het riet, je hebt er werkelijk juweeltjes tussen zitten, genieten.

  12. Nou Ank, ze staan er toch heel erg mooi op hoor. Een plekje om te onthouden en als er sneeuw ligt nog een keertje terug gaan. Dan zijn ze namelijk een stuk makkelijker te fotograferen. Maar deze zijn al erg mooi hoor.

    Groetjes,
    René

  13. Toch heel mooie foto’s ondanks de mindere omstandigheden. Mooi vogeltje ook dat ik hier nog nooit gezien heb.

Geef een reactie

