Leeuwarden, deel 3   6 comments

We gaan weer verder met onze stadswandeling door Leeuwarden.
Ik begin bij de smalste winkel van Nederland, de Choco Kathedraal.
Slechts 1,20 meter breed en 11 meter lang.
Zo klein dat men met een kruimeldief moet stofzuigen!
Het is een prachtig versierd gebouwtje maar ik kon niet achterhalen wat er de geschiedenis van is.
UPDATE: Met dank aan Hendrika weet ik nu het volgende:
Kiosk. Gebouwd in 1897/98 door architect H. Feddema. Kiosk op rechthoekige plattegrond, aangekapt tegen het hoekpand Voorstreek 32/hoek Voorstraat. Bijzonder rijk in neo-renaissance en neo-grec-stijl gedetailleerd gebouwtje op bewerkte hardstenen plint onder met leien gedekt half zadeldakje met driehoekig fronton met levensboom; rijk bewerkte zuiltjes met fantasie-kapitelen; dakkapel; op de hoek met de Voorstreek weelderige houten opbouw onder met leien gedekt spitsje. 

Dan komen we bij de voormalige Kanselarij met zijn blauw/gele luiken, gebouwd in 1566.
In gebruik geweest als ziekenhuis en museum.

WORDT VERVOLGD

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

6 responses to “Leeuwarden, deel 3

Subscribe to comments with RSS.

  1. Even snel gezocht op internet naar het onbekende pandje: http://bit.ly/1ziioFu Grappig, zo leer ik nog iets over mijn geboortestad🙂

  2. Bedankt voor het plaatsen van deze mooie serie foto’s Ank, de Bonifatiuskerk aan de Voorstreek, staat er ook deftig op hoor.

  3. Prachtige geveltjes hebben ze daar in Leeuwarden. Mooie serie, Ank.
    Zou de hond op de deurklopper staan voor de (Helaas uitgestorven) Friese Windhond?
    Ik wens je een goed weekend. Gr Jan W

  4. Dit is toch prachtig om te zien Ank!
    En wat leuk dat smalste winkeltje. Gelukkig kreeg je daar og informatie over.
    Ook je andere foto’s zijn ontzettend mooi en helder. Dit is wandelen op mijn stoel.
    Echt supermooi en ik heb mijn ega ook gelijk maar even naar het scherm gehaald🙂

    Groetjes, Helma

  5. Dat kleinste winkeltje is GEWELDIG Ank! Wat is Leeuwarden ook
    mooi om te zien.

  6. prachtige geveltjes en torentje, mooi detail foto’s

Geef een reactie

