Winterse stadswandeling Zwolle, deel 2   6 comments

We wandelen nog even rustig verder door de binnenstad van Zwolle, voordat we ons in het carnavalsgedruis gaan storten op het volgende blog. We komen uit op de Grote Markt waar de Glazen Engel staat. Het plaatsen van het beeld heeft veel stof doen opwaaien want men vond het veel te modern en het was te kwetsbaar. Het beeld stelt de Aartsengel Michaël voor de schutspatroon van onze stad, die kon je toch niet in moderne kleding met vleugels afbeelden, en dan al die laagjes glas……!!! We zijn nu een aantal jaar verder en het is nog steeds niet door iedereen geaccepteerd. Ik kreeg commentaar van een voorbij fietsende man toen ik de foto maakte: “Vindt u dat nou mooi? Dat is toch geen foto waard?” en “de gemeente moet dat lelijke ding beter onderhouden, er zit allemaal alg op”. Toen ik zei dat ik het prachtig vond en het altijd al prachtig heb gevonden trok hij misprijzend de schouders op en fietste weer verder. Ook met de kwetsbaarheid valt het kennelijk mee want voor zover mij bekend is er nog geen schilfertje af.

***

*

*

*

*

Nog zo’n modern beeld dat mij wel kan bekoren: Johan Cele. We kijken door het poortje op het Celeplein waar het beeld staat. Er lag nog wat sneeuw gelukkig en ik vind de ‘omlijsting’ door de monumentale deur wel erg mooi. Wat mij betreft een zeer geslaagde combinatie van ouderwets en modern!

*

*

*

Dan komen we bij Museum de Fundatie.
Voor veel mensen DE schandvlek van Zwolle maar voor vele anderen, waaronder ikzelf, een prachtige toevoeging.
Het ei, het oog of de wolk zoals het nu heet is veelbesproken.
De bekleding bestaat uit allemaal bijzondere geglazuurde tegels (zei detailfoto) waardoor het licht  telkens anders wordt gereflecteerd.
Aan de voorkant een enorm raam en aan de achterkant de gouden Vredesduif van Marte Röling.

*

*

*

*

*

*

*

*

*

Natuurlijk ontbreekt de Peperbus, de toren van de Onze Lieve Vrouwebasiliek, niet, hij stond zo mooi in het zonnetje te schitteren.
Maar ik ben de andere kant uitgelopen langs de stadsgracht.
De sneeuw was inmiddels bijna overal weggedooid.

*

*

*

*

*

Onze trots de Sassenpoort, een prachtige Middeleeuws poortgebouw.
Tot voor kort ging het verkeer er gewoon onderdoor maar gelukkig mag dat niet meer, een hele verbetering.

*

*

*

*

*

Als laatste de fontein op het van Nahuijsplein.
Kortgeleden prachtig gerestaureerd, helaas buiten werking toen ik de foto’s nam.
De laatste foto geeft nog even een winters beeld als afscheid van deze winterse wandeling.

*

*

*

***

6 responses to “Winterse stadswandeling Zwolle, deel 2

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ben het helemaal met je eens wat de beelden betreft.
    Mooie serie van onze mooie stad Ank.
    groetjes

  2. Prachtig de stadspoort! Goed dat er geen verkeer meer onderdoor mag. Ja beelden roepen altijd een discussie op. In Tilburg is wat gemopperd op alle roestige beelden en niet te vergeten het draaiende huis op de Hasseltrotonde. Dat glazen beeld hoef ik niet direct in mijn tuin te hebben, maar is toch wel het aanzien waard. Het tweede beeld vind ik veel mooier.
    Groetjes en veel plezier met de carnavalsfoto’s. Vanmiddag is het in Tilburg optocht ofwel Opstoet.

  3. Het beeld van Johan Cele kan ook mij wel bekoren, maar het andere van de aartsengel minder.
    Ook jouw enthousiasme over de uitbreiding van de Fundatie kan ik niet delen, Ank.
    Ik vind het niet bij elkaar passen. De techniek van de geglazuurde tegeltjes vind ik wel heel mooi, zo ook de detailfoto.
    Prachtig licht had je op de Peperbus en de Sassenpoort steekt fier boven alle gebouwen uit.
    Mooi standpunt in combinatie met de fontein.
    Je hebt een beste wandeling gemaakt🙂 Wel leuk om je eigen stad weer eens te fotograferen, hè?
    Fijne dag nog. Geniet van de zon!

  4. De Peperbus, Sassenpoort en de fontein, maar ook de details van de zuilen vind ik heel mooi, daar zou ik ook wel foto’s van nemen.
    De glazen engel is een aparte kunstvorm met die glaslagen, zelfs eigentijdse kleding…’t moet allemaal kunnen en dat gebeurt ook.
    Maar ik vind het niet mooi, net zo als het beeld van Cele…een knappe creatie, maar geen foto.
    Jij hebt meer gevoel voor dit soort zaken en daarom zijn je foto’s ook zo goed. Je weet het in beelden om te zetten, top!
    Gr Jan W

  5. prachtige foto’s en interessante stad om te fotograferen, heel mooie foto’s

  6. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die galzen engel zoals hij daar staat ook niet echt mooi vind maar zo heeft ieder zijn smaak.
    De andere beeld in je reportage vind ik wel weer heel mooi🙂 Ook laat je weer prachtige details zien van de vele gebouwen, poort, kerk en zuilen. Je foto’s zijn ook van hoge kwaliteit.

    Groetjes, Helma

Geef een reactie

