IJsvogel (Alcedo atthis)   15 comments

Bij de vijvers in de wijk Holtenbroek, hier vlakbij mijn woonwijk signaleerde Hannie de laatste tijd een IJsvogel. Aangezien het maar 10 minuten lopen van mijn huis is ben ik er mijn geluk ook maar eens gaan beproeven. En geluk had ik want ik ontdekte hem en dat valt nog niet mee. Ondanks dat het een vogeltje is  met opvallende kleuren valt hij totaal niet op in de ruige begroeiing aan de overkant van het water. Het was flink heen en weer lopen door de glibberige modder maar dankzij het zonnige weer heb ik toch aardige foto’s kunnen maken met mijn slechts 250 mm zoomlens. De foto’s zijn dan ook flink gecropt maar ik ben er, gezien de mogelijkheden, erg blij mee. Dichterbij kun je niet komen en van vrij zitten kan daar ook vrijwel geen sprake zijn om het over geld voor een lens met meer zoom helemaal maar niet te hebben. Ik weet dat er velen onder jullie zijn die beter materiaal hebben en betere plekjes en dus betere foto’s maar ik laat de foto’s hier toch graag zien want ik had er enorm veel plezier in ze te maken.

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

Posted maart 1, 2015 by Ank Pot in Vogels

Tagged with ,

15 responses to “IJsvogel (Alcedo atthis)

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nou Ank, hier zou ik al heel blij van worden. Wat een geweldige serie.

  2. Machtig hé, zo lekker dichtbij. Je hebt hem mooi van alle kanten. Misschien ga ik vandaag de spiegellens uitproberen. Je was vast in een hieperdepiep stemming 🙂

  3. Jeetje, Ank!!! Geweldig!!!
    Jij had plezier in het maken en ik heb plezier in het kijken naar dit resultaat.
    Gezien de mogelijkheden een waar kunststukje om dit vogeltje zo vast te leggen.
    Ik ga regelmatig kijken op de plek, waar ik hier de ijsvogeltjes zag, maar vrees, dat ze zijn vertrokken.
    Regelmatig gooit er een visser zijn hengel uit of worden er honden uitgelaten…..teveel drukte vrees ik.
    Fijne zondag!

  4. Superfoto’s! Menigeen zou er maar wat blij mee zijn. Iedere lens en camera heeft nu eenmaal beperkingen, je moet het doen met het materiaal wat je hebt. Het is toch de fotograaf die de beelden ziet en maakt en dat lukt jou allemaal meer dan uitstekend!

  5. Ben jaloers op je hoor! Ziet er erg mooi uit meis en dat zo
    dicht bij huis. Super!!!!

  6. Schitterende foto’s Ank, inderdaad om jaloers op te worden!

  7. Prachtig Ank ! Ik zit al jaren te wachten om een ijsvogel voor mijn lens te krijgen, ben dus wel een beetje jaloers 😦 Het is een knapperd die voor jou model stond.

  8. Prachtige serie Ank en ja we zijn allemaal een beetje jaloers op jou! Ik hoop hem toch ook eens te spotten.
    Iemand heeft mij verteld waar er eentje zit. Maar dat is een niet gemakkelijk plekje, waar ik te voet naar toe moet.
    Maar jij hebt hem “binnen” en er zitten fraaie foto’s tussen hoor!
    Groetjes

  9. Mooi Ank, ik heb zelfs een ijsvogel in de tuin gehad. Het overdondert je zo dat alles wat je in de camera krijgt fantastisch is.
    Mooi serie, groetjes Anne-Marie

  10. Voor zulke foto’s zou ik het willen doen. ‘k Ben al jaren bezig voor een IJsvogel-foto. Tot nu toe nog nooit gelukt.

  11. Mooie foto’s en ervaring Ank, van deze IJsvogel dame !
    Groetjes Tim

  12. Machtig mooi is deze serie geworden.
    En het geluksgevoel van je voel je in elke foto :-0
    En daar gaat het toch om ?

  13. Croppen is niet erg Ank, als je foto scherp is op 100% kan je gerust croppen.
    Mijn lens is 300mm dus maar een fractie meer… Ik teken voor deze foto’s!! Super!
    Gr Jan W

  14. Het maakt toch niet uit dat een ander wel een betere lens heeft of een beter plekje! Het gaat om het feit dat je een ijsvogel te pakken hebt en ik vind hem echt heel mooi op de foto gezet. Gecropt of niet, hij heeft een prachtig lichtje in zijn oog en dat vind ik altijd geweldig om te zien. Heel gaaf dat je zo’n ijsvogeltje zo dicht bij huis hebt. Met een beetje geluk heb je daar van de zomer kleintjes bij 🙂

    Groetjes, Helma

  15. Hai Ank,

    Prachtig resultaat met 250 mm! Sowieso is het heerlijk om een ijsvogel uitgebreid te kunnen fotograferen en je moet er helemaal niet gek van opkijken als je nog veel meer kansen krijgt. Met zulke zachte winters kunnen de ijsvogels massaal overleven en is de kans erg groot dat je ze op zulke plekken kunt zien. Ze zit daar zeker op haar gemak, want ze zit lekker te poetsen. Lekker ook dat je verschillende lichtomstandigheden had, waardoor je zo mooi kunt zien hoe de kleuren veranderen van kobaltblauw naar smaragdgroen. Echt genieten he van dit vogeltje? Ik hoop dat je nog vele foto’s van dit vogeltje kunt maken en met een beetje mazzel kun je haar visplekje ontdekken. O ja, vergeet ik bijna te zeggen dat de laatste foto echt een plaatje is. Prachtig.

    Groetjes,
    René

Geef een reactie

