Uitsluipende Libellen   16 comments

Het uitsluipen van Libellen, het laatste stadium van larve tot libel, die vervelling had ik nog nooit gezien, laat staan gefotografeerd.
Ria wist wel een plek bij haar in de buurt, dus op 1e Pinksterdag naar Bathmen getogen.
Daar op landgoed Dorth heb ik dit wonder mogen aanschouwen.
Het was eerst nog even zoeken, we dachten dat we ze in de zon zouden vinden maar niets was minder waar, we vonden ze in de schaduw.
Als je er eenmaal eentje in beeld had zag je er vanzelf meer en vooral libellen die te drogen hingen.
Het imago kruipt met veel moeite uit het exuvium en gaat daar aan hangen te drogen.
Een tamelijk donker plekje dus, harde wind en een wat steile glibberige wallekant maakte het nog tot een behoorlijke uitdaging om er mooie foto’s van te maken.
De meeste waren Smaragdlibellen en die had ik ook nog nooit gezien.

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

Posted mei 30, 2015 by Ank Pot in Insecten e.d.

Tagged with , , , ,

16 responses to “Uitsluipende Libellen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bijzonder, de geboorte van een libel. Ik ken het ook alleen van andermans/-vrouws beelden.

  2. Heel mooi in beeld gebracht, ooit een keer hier bij de vijver gezien. Maar meestal ben ik te laat..zijn er er al uit en zie hun jas nog hangen.

  3. Een hele bijzondere serie Ank, en prachtig vastgelegd hoor…..klasse!

  4. Ank dit is een van mijn wensen om het zo mooi te kunnen fotograferen.
    Deze serie is TOP!

    Fijn weekend,
    Frans

  5. Geweldig Ank, zeker om het op deze manier in beeld gebracht te zien, dankjewel

  6. Ik vind dit gebeuren echt een wonder van de natuur Ank.
    Je laat een schitterende serie zien van dit uitsluipen.
    Bovendien ook nog van een smaragdlibel en dat is een libel die ik zelf nog nooit gezien heb.

    Groetjes, Helma

  7. Wow, zo heb ik het bij onze vijver nog niet gezien. Prachtig.

  8. Dankjewel Ank, ik weet nu dat ik moet gaan zoeken naar: een tamelijk donker plekje , liefst met harde wind en een wat steile glibberige wallekant.
    En daar vind ik ze dan die uitsluipers….. daar was ik nog niet geweest. Wat een prachtige serie heb je gemaakt Ank, helemaal TOP!
    Gr Jan W

  9. Schitterende macro serie van deze uitsluitend libellen Ank, heb dit nog nooit in het echt gezien, moet toch wel heel bijzonder gezicht zijn.
    Hoe weet je zoiets te vinden, ik zou geen idee hebben waar ik zou moeten zoeken.

  10. Sorry niet goed opgelet type fout gemaakt en gecorrigeerd door de spelling controle in uitsluitend = uit sluipende 🙂

  11. Helemaal geweldig, Ank.
    Zeker de eerste serie van vijf en ondanks het donkere plekje heb je ze bijzonder goed belicht.
    Ik ben er vrijdag nog geweest en het fenomeen doet zich nog steeds voor, al is het niet meer zo talrijk.
    Fijne zondag!

  12. Wat mooi dat je dit uitsluipproces zo mooi kon vastleggen. helemaal van begin tot eind, super.
    groetjes Ghita

  13. Een super uitsluipreportage…wat kan je `het wonder` in al z`n fasen goed bij je zien !

  14. Ah, de wonderen van de natuur he? Zo mooi om dit proces te zien en te fotograferen. Ik zag het laatst nog in de waterleidingduinen, maar had geen zin om er lang bij stil te staan om het te fotograferen. Maar als je wel dat geduld kunt opbrengen, dan krijg je dit soort prachtige series. Zo mooi om die verse vleugels zo te kunnen fotograferen en die libel glimt ook nog zo lekker als deze net uitgeslopen is. Prachtige serie foto’s Ank. Top gedaan.

    Groetjes,
    René

  15. Schitterende serie en wat een buitenkansje. Ik heb het ook nog nooit gezien, Ank. Het is ook een langdurig proces, begreep ik van anderen. Erg mooi gedaan. Groetjes, Joke

  16. Heel erg mooi meis!

Geef een reactie

