Oostvaardersplassen, deel 1   13 comments

Afgelopen donderdag was ik met Ria naar de Oostvaardersplassen. We gingen er heen met de beelden van de flim ‘De nieuwe Wildernis’ in het achterhoofd maar dat viel wel een beetje tegen. Het overgrote deel van het gebied kom je niet in en misschien zijn we ook niet op de beste plek geweest. Niet dat het niet mooi was maar we hadden er wel meer van verwacht. We zijn begonnen bij het Buitencentrum Oostvaardersplassen en hebben twee routes gelopen. De eerste route was die naar de observatiehut de Zeearend met een vrij uitzicht van 2,5 km. Het was daar dat we in de verte de grote groepen grote grazers (Heckrunderen, Koninkpaarden en Edelherten) zagen. Je loopt door een woest aandoend gebied maar wel netjes over een aangelegd pad, met veel dode bomen. Aan vogels geen gebrek hier.

***

De vissen in het water vlak bij het Buitencentrum horen je lopen over de houten brug en in een mum van tijd komen ze allemaal bedelen om wat te eten. Aan het formaat te zien wordt dat gebedel vaak gehonoreerd.

*

*

*

*

De vogel op de foto hieronder had ik nog nooit gezien, voor zover ik het kan achterhalen is het een Tapuit maar met zekerheid kan ik het niet zeggen. Misschien dat er kenners onder mijn volgers zijn die het diertje herkennen?

*

*

Deze jonge Reiger stond te vissen langs de kant van het water maar schrok van mij. Het leek er op dat hij (nog)  niet kon vliegen en dus wandelde hij door het water naar de overkant.

*

*

Ineens zag ik wat bruins in de verte tussen het kreupelhout.
Voorzichtig zijn we gaan struinen die richting op en ja hoor daar zagen we een Edelhert hinde met kalf!
Wat een prachtig gezicht!
De foto’s zijn allemaal flink gecropt.

*

*

*

Vanuit de kijkhut zagen we in de verte de grote groepen grote grazers lopen.
Ook deze foto’s zijn flink gecropt.

*

*

*

*

*

*

In de kijkhut zat ik mooi op ooghoogte met een paar Putters of Distelvinken.
Zo kon ik ze eens mooi op de foto zetten.

*

*

*

*

WORDT VERVOLGD!!!

13 responses to “Oostvaardersplassen, deel 1

Subscribe to comments with RSS.

  1. Als ik je foto’s zie snap ik niet dat het je wat tegenviel. Deze route heb ik de eerste keer ook gelopen, en ik vond het woeste land erg mooi. Over het Oostvaarderveld is de route veel langer en kom je ook door bos.

  2. Ik vind de foto’s toch heel mooi en je verwacht geen aangeharkt park. De ene periode zal het mooier zijn dan de andere. Dat zie ik hier in de buurt ook. Op het moment is het gewoon saai met vooral groen en weinig dieren want sommigen al in de rui.
    Toch mooi die gecropte foto’s!
    Groetjes

  3. Deze route was ongeveer 6 km maar we kwamen vrijwel geen dieren tegen die zaten allemaal een paar km verderop. Het woeste stuk met al die dode en halfdode bomen was maar betrekkelijk klein en er was veel meer aangelegd met paden e.d. dan we hadden verwacht. Ik had vooraf verwacht dat je meer door hoog gras en wilde bloemen en planten zou moeten struinen en ook dat je dichter bij de dieren zou komen. We hebben ook nog een ruim 3 km lange weideroute over het Oostvaardersveld gelopen maar daar waren helemaal geen grote zoogdieren werd ons verteld, ook niets gezien.

  4. Hai Ank,
    De vogel is een jonge Spreeuw
    Groetjes Tim

  5. Met een big smile zit ik hier te genieten van deze mooie serie en herinner me dan een aantal eigen ervaringen…het bezochte gebied/evenement, dat tegenvalt om dan vervolgens te moeten constateren, dat de “buit” aan fotomateriaal dat niet bevestigt en mijn eigen verbazing a hteraf….ohhh…best veel mooie dingen gezien.
    Ik zag jouw reactie hierboven, begrijp het ook wel, maar…..dit was deel 1 nog maar🙂

  6. Mooi gebied Ank. Maar wat zijn in een jaar dag in dag uit gefilmd hebben en overal mochten komen, zullen wij nooit fotograferen in één wandeling.
    Ben benieuwd naar het vervolg.

  7. Ik heb echt van jou foto’s genoten Ank, de putters staan er prachtig op. Het is daar wel genieten hoor, je kunt er makkelijk een dag doorbrengen. Persoonlijk vind ik opname 2 de mooiste van deze fraaie serie.

  8. Gevoelsmatig ga ik met je mee, Ank. Wat wij in films/documentaires te zien krijgen is alleen voor ’n enkeling in het echt te bewonderen of met speciale apparatuur te bereiken. Maar het heeft wel verwachtingen geschept. De reactie van Margriet staat met beide benen weer in de werkelijkheid.
    Deze serie is prachtig, De details die je gepakt hebt, de hinde met kalf en te putters, ik ga lekker zitten in één van die trollentronen op foto 2, en geniet verder van je weidse beelden.
    Gr Jan W

  9. Ank een prachtige serie en tegenvallen ja ik ken dat.
    Die natuurfilmers mogen natuurlijk overal komen ook buiten de paden en vergeet niet die zijn soms wel een jaar of langer bezig en tonen ons alleen de mooiste plekjes.
    Dus gewoon nog eens gaan tent mee😉

  10. Als ik jouw foto’s zo bekijk, Ank, hebben we toch wel een uniek stuk natuur gezien en hebben we toch ook wel een behoorlijk aantal fraaie foto’s kunnen maken.
    We hadden te hoge verwachtingen en die aangelegde paden waren voor jouw voetzolen toch ook wel behoorlijk ruig, niet dan😉
    Met deze foto’s zul je beslist andere fotografen overhalen om er eens een kijkje te nemen.
    De foto’s van de Putter zijn bijzonder goed gelukt en ook die van moeder en kind Edelhert!

  11. Wat een mooie serie, je laat ook veel zien van het gebied zelf, ik ben er wel eens geweest en fotografeer dan vooral de dieren, maar ook leuk om eens te zien hoe alles wat omvalt /om waait, gewoon blijft liggen, de natuur zijn gang gaat.
    Gaaf dat edelhert met kind, en de putters zijn top!
    groetjes Ghita

  12. Toch een hele bijzondere serie geworden !
    En moeder en kind zijn toch het aandoenlijkst !

  13. soms valt het mee.. en soms niet..

    de beelden uit ‘De nieuwe Wildernis’waren heel spectaculair
    ..
    en zo’n natuurgebied krijg je bij ons niet te zien

    groeten

Geef een reactie

