Geklungel   15 comments

Nee geen geklungel van het Citroenvlindertje maar van mij om te proberen vluchtfoto’s van hem te maken.
Wat is dat moeilijk zeg! Kijk en oordeel zelf.
Wat mij betreft belieft dit nog heel veel oefening maar of me dit ooit echt goed zal lukken.
Je hebt er een flinke dosis geluk bij nodig!

***

*

*

*

*

*

*

***

Posted augustus 30, 2015 by Ank Pot in Insecten e.d.

Tagged with , , ,

15 responses to “Geklungel

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja Ank, daar heb je een hoop geluk en veel geduld voor nodig hoor. Ik heb dit nog nooit geprobeerd, maar wanneer ik het zou doen zette ik de camera maar op continu opnamen maken,500 iso en sluitertijd voorkeuze met 1/640, dan kom je volgens mij een mooi eind in de goede richting. De laatste foto vind ik toch heel mooi met het licht door de vleugeltjes.

  2. Ja, dat valt niet mee met die beweeglijke beestjes, die hier vaak rondvliegen.
    Meestal komen ze tegen de middag hier tevoorschijn en als ik dan aan de tafel mijn boterham zit te eten, zie ik ze over de voortuin heen en weer vliegen. Vaak met zijn tweetjes, maar ze zitten geen moment stil, dus je hebt nog wat geduld nodig, maar deze vind ik toch al mooi hoor.
    Groetjes

  3. Nou, volgens mij was er al sprake van geluk. Het ziet er goed uit.

  4. Het is je prima gelukt!

  5. Ank wat een serie en je resultaat ik zou er erg tevreden mee zijn.
    Geduld en blijven oefenen roepen ze als ik dit probeer want mijn resultaten zijn beslist minder dan deze.

    Gr. Frans

  6. Toch is ook hier een voordeel bij een nadeel. Als het je niet lukt, kan niemand zeggen, dat er bewijs is dat je ze ziet vliegen…
    Ik zou met dit resultaat al tevreden zijn, Ank!!
    Gr Jan W

  7. En toch zijn ze `grappig` waarom ik dit zeg….geen idee !

  8. Hai Ank,

    Wat je vooral nodig hebt is een camera met een snelle autofocus, een snelle lichtsterke lens en een snelle geheugenkaart, zodat je minimaal 10 beelden per seconde kunt schieten. Dan ook nog mooi weer, zodat je zeer snelle sluitertijden hebt. Ik zag hierboven ergens iets staan van 1/640ste maar dat is toch echt niet genoeg denk ik. Een diafragma van F8 met een sluitertijd van minimaal 1/1000 ste is toch wel nodig om de geluksfactor zo goed als uit te schakelen. Dan heb je ook nog een beetje hulp nodig om het juiste moment exact te krijgen. Als de vlinder ergens zit, je camera scherpstellen op de vlinder en iemand anders moet de vlinder dan op laten vliegen. Vlak voordat de ander dit doet de ontspanknop al indrukken en ratelen maar.
    Dat kan een vlinder echt wel hebben, zeker als je het maar keertje doet. Geluk heb je niet zo nodig, maar geduld wel. Hoe vaak gaat zo’n vlinder namelijk ergens zitten als het zonnig is.

    Groetjes,
    René

  9. Toch een paar mooie foto’s hoor Ank.

  10. Ik doe het je niet na hoor.

  11. Heel mooi, ik ga voor foto 4

  12. Toch knap dat je het geprobeerd hebt Ank! Er zitten echt wel enkele gelukte exemplaren tussen. Ik heb het ook al enkele keren geprobeerd maar de resultaten durf ik niet om mijn blog te zetten.

  13. Zo is het maar net! Een flinke dosis geluk en oneindig veel geduld.
    Toch zitten er leuke foto’s bij. Af en toe lijkt het vlindertje niet te vliegen, maar te vallen…haha.
    Daarom zal Marjolein het ook wel over “grappig” hebben.
    De laatste foto is een beauty!!!
    Ik ben gisteren ook aan het klungelen geweest met de bliksem, maar bij mij is geen enkele foto gelukt😦
    Ik heb wél genoten van al die flitsen!
    Fijne avond, Ria.

  14. Ja, ik zou hem ook op de repeteerstand zetten en kijken watber uit komt. Levert in elk geval de minste ergernis op🙂

  15. Hoi Ank,
    toch vind ik deze foto’s helemala niet gek hoor.
    Ik ehb het eigenlijk nog nooit geprobeerd om een vliegende vlinder te fotograferen!
    Er zitten in ieder geval wel hele mooie tussen bij je.

    Groetjes, Helma

Geef een reactie

