Westerveld 3   9 comments

Vandaag het vervolg van de wandeling op Westerveld en door een deel van het Westerveldse Bos van afgelopen zondagmorgen.
Ondanks dat de zomer nadrukkelijk voorbij is nog heel veel insecten aanwezig.
Ik begin helemaal verliefd op dit gebied te worden nu ik het zo uitgebreid te zien krijg.
Dus ik ben er afgelopen woensdag ook weer geweest en toen deed ik een erg leuke ontdekking, maar die foto’s komen in een volgend blog.

***

*

Dit was een kleine vlieg maar ik heb een flinke crop van de foto gemaakt.
Wat een haren hè en een grote zuigmond!
Naam kan ik jullie (nog) niet geven.

*
Dit beestje zou ik normaal gesproken niet eens hebben gefotografeerd want ik ging er van uit dat het altijd dezelfde kleine zwarte bijtjes zijn die ik in de bloemen zie. Helemaal niet waar, Gerrit liet me de mooie driehoekstekening op de rug van dit zweefvliegje zien.

*

*
Dit kleine insect behoort tot de familie van de Slakkendoders.
Hij is misschien een centimeter groot.
Maar wat een mooie gevlekte rug!

*

Een klein bijtje op zoek naar honing in de grote bloem van het Kaasjeskruid.

*

*

*

*

*

Er waren nog diverse vlinders, waaronder dit witje op een bloem van de braamstruik.

*

*

Een Heidelibel ging op een kiezel op het pad zitten.

*

*

Een Paardenbijter man die hing op te warmen in de zon.

*

*

*

Een prachtige Hoornaar druk bezig om de tak van zijn bast te ontdoen om zo nestmateriaal te verzamelen.
Wat een indrukwekkend groot insect, dat kun je goed zien als je kijkt naar het verschil met de groene vleesvlieg en de dambordvlieg op de laatste twee foto’s.

*

*

*

***

9 responses to “Westerveld 3

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ank een serie waar ik met plezier naar kijk.
    Het verschil tussen de Snuitkever5wants en Zuring wants (welke erg op elkaar lijken) kan je hier vinden: http://www.gardensafari.net/nl_picpages/arma_custos.htm

    Gr. Frans

  2. Een bijzonder mooie en veelzijdige serie macro’s Ank, ik ben benieuwd naar jou ontdekking hoor.

  3. Wat een variatie aan insecten laat je hier zien, Ank.
    Bij het zien van de Hoornaar kreeg ik toch weer even kippenvel.
    Je hebt nu gezien, hoe groot hij is en kunt je voorstellen, hoe het is om door zo’n beest in je mond gestoken te worden, hè?
    Ik ben jaloers op de foto van de Paardenbijter…ik heb ze de laatste tijd alleen maar zien jagen en dan zijn ze moeilijk vast te leggen.
    Wie weet, zien we ze volgende week ook nog…..
    Fijne dag!

  4. Ik ben onder de indruk van je Hoornaarfoto’s. Zo dichtbij heb ik ze niet gezien, anders dan op foto’s, maar zij maken ook indruk!
    Ik weet niet of het een Snuitkeverwants is, Ank. Misschien een nimf, maar een volwassen ziet er volgens A de Wilde heel anders uit.
    (Zie http://www.ahw.me/img/arma_custos02b.html ) op diezelfde site staat een Roodpootschildwants en die lijkt op de wants op foto 8.
    Een leerzaam veldje heb je gevonden!! Geniet van het weekend. Gr Jan W

  5. Die foto van de paardenbijter vind ik het mooiste. Je hebt elk deeltje heel mooi gefotografeerd.

  6. Wat een prachtgie macro’s zie ik hier voorbij komen Ank.
    De wantsen zijn geweldig mooi en ook de libellen en de hoornaar.
    Het insect van de familie van de Slakkendoders heb ik nog nooit gezien.
    Ik vind hem wel heel erg mooi Ank.
    Werkelijk een fantastische serie.

    Groetjes,
    Helma

  7. Marco maakt ook wel eens insectenfoto’s. Ik hou totaal niet van die beesten. Ben voor sommige zelfs panisch. Maar wel mooi gemaakt Ank!

  8. Prachtig al die beestjes. Je krijgt er wel bijna de kriebels van, maar je hebt ze heel erg mooi gefotografeerd.
    Groetjes

  9. Dag Ank,

    Ik heb met veel plezier je foto’s bekeken. (Die van de vos zijn ook schitterend)
    De wants, waarvan je aan een snuitkeverwants, snuitkeverschildwants dacht, is een Zuringrandwants (Coreus marginatus). (Maar ik zie nu, dat Frans dat ook al aangeeft)
    De onbekende donkere wants is een Roodpootschildwants (Pentatoma rufipes).
    Je zweefvliegje is een vrouwtje Slanke driehoekszweefvlieg (Melanostoma scalare).
    Groeten, Thijs

Geef een reactie

