Scheveningen strand, deel 4, Sprookjesbeelden aan zee   10 comments

Jullie hadden nog foto’s tegoed die ik heb gemaakt aan het Scheveningse strand in de maand september. Hoewel ik er al vaker was geweest had ik nog nooit de ‘Beelden aan Zee’ gefotografeerd. Ik wist wel dat ze er waren maar had ze nog niet eerder ontdekt. Onze aandacht ging altijd uit naar de zee, de pier en/of de ondergaande zon. Onderdeel is de serie ‘Sprookjesbeelden aan Zee’, dit is wat ik aan info van internet heb geplukt:
Op de boulevard van Scheveningen, aan de zeekant van museum Beelden aan Zee, is in 2004 een groot buitenterras aangelegd, op initiatief van de stichters van het museum, Theo en Lida Scholten. Het bestaat uit een balkon, trappen, eilandjes en drieëntwintig sprookjesachtige beelden van de Amerikaanse beeldhouwer Tom Otterness (1952). In deze beeldengroepen zien we bekende sprookjes terugkomen, zoals Geppetto en Pinocchio, Hans en Grietje en Gulliver.
Op het eerste gezicht zien de beelden er vrolijk uit, maar bij nadere beschouwing blijken de sprookjes griezelig en soms grimmig. Otterness heeft in zijn ontwerp onderwerpen uit de directe omgeving van het beeldenterras verwerkt. De metershoge Haringeter bijvoorbeeld, verwijst naar het leven in Scheveningen en is het icoon van de boulevard geworden. Het beeldenterras is openbaar en gratis toegankelijk. Het heeft een nieuwe dimensie toegevoegd aan de boulevard van Scheveningen, en is het ‘voorportaal’ van museum Beelden aan Zee.
Dit blog is gewijd aan de 12 meter hoge Haringeter die als je goed kijkt ook allemaal kleine figuurtjes herbergt, je blijft fotograferen. En aan een beeldengroep die, als ik het goed heb, de ‘Twee Werelden’ heet, ik denk refererend aan boven- en ondergronds.

WORDT VERVOLGD!!

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

10 responses to “Scheveningen strand, deel 4, Sprookjesbeelden aan zee

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leuk is dat hè Ank? Je hebt er fraaie foto’s van gemaakt hoor. Je moet soms echt even goed kijken, voor je de kleine poppetjes op de beelden ziet.

  2. Heel mooi!

  3. Heel erg leuk gefotografeerd en serie Ank, heb ze ook een keer gezien, maar toen stond er een windkracht 8 aan de boulevard, niet zo fijn weer om er foto’s van te maken, maar nu kan ik ze nog eens op het gemak bij jou bekijken.

  4. Wat een leuke, grappige beelden. Ik ben wel eens op het Scheveningse strand en de boulevard geweest, maar de beelden heb ik nooit gezien. Je hebt ze op een mooie manier vastgelegd.
    groetjes Ghita

  5. Leuk dat je er een serie aan wijdt. Heb het beeld wel gezien, maar niet zo goed bestudeerd als jij nu met de camera. Leuk gedaan!

  6. Ank wat een leuke en mooie serie heb je er van gemaakt en de details dat is gewoon TOP!

  7. Nou Ank, volgens mij heb je in de raarste houdingen gestaan, gehangen, gevlogen, gelegen en gekropen om alles in beeld te brengen,
    en dat is je dan ook fantastisch gelukt! Prachtige serie van een beeld dat wel ‘ leuk gevonden zou hebben’. Bedankt dat jij het me anders hebt laten zien.
    Gr Jan W

  8. Oh…wat zijn die kleine beeldjes schattig, `k wilde gaan zeggen foto 5 is zo mooi, maar er kwamen er nog heel wat mooie achteraan 🙂

  9. Wat is dit alweer lang geleden, hè?
    Ik vond de hele serie bijzonder verrassend. Je ontdekte steeds weer kleinere beelden op, aan en onder de grote versie.
    Door alle onderdelen op deze manier in beeld te brengen, krijgt de kijker een heel goede indruk van dit verrassende karakter.
    Ik heb hiervan ook nog veel foto’s “op de plank” liggen…..altijd fijn om nog wat achter de hand te hebben 🙂
    Groetjes, Ria

  10. Jaaa….. deze beelden zijn echt ontzettend leuk Ank.
    Ik had ze vorig jaar al een bij iemand op het blog gezien maar ik wil ze graag nog eens zien.
    Echt hele mooie foto’s heb je ervan gemaakt. Erg leuk om te zien.

    Groetjes, Helma

Geef een reactie

