Culemborg, deel 3   9 comments

Met de foto’s ga ik kriskras in willekeurige volgorde door Culemborg, dus niet volgens een bepaalde route, dit even voor degenen die de stad kennen😉
Vandaag begin ik met de prachtige stadspoort waar men ongelukkigerwijze een verkeersbord midden onder heeft gezet.
Het valt met fotograferen niet te ontwijken en wegklonen is niet altijd een optie, tenzij je er heel goed in bent.

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*
Dan komen we bij de deurkalf aan de Grote Kerkstraat.
Een deurkalf was meestal een zogenaamde tussendorpel, maar in dit geval rust de kalf op de deurspijlen (een bovendorpel).
De deurkalf is bijzonder rijk versierd en stamt uit het beging van de 17e eeuw.
Het is de enige deurkalf die in Culemborg bewaard is gebleven.
(Info: Stichting Open Monumenten)

*

*

Het pand naast de Prinses margrietschool ziet er zwaar verwaarloosd uit.
Het schilderwerk kan wel een opknapbeurt gebruiken.

*

*

*

*

*

*

*

Als laatste van deze serie een aantal foto’s van een woonhuis dat zeer rijk gedecoreerd is met gevelstenen.
Het pand dateert uit de 16e eeuw.
De collage is van foto’s van alle verschillende gevelstenen die ik zag, sommigen zitten meerdere keren in de gevel verwerkt.

*

*

*

WORDT VERVOLGD

***

9 responses to “Culemborg, deel 3

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een ontdekking, dat Culemborg! Prachtige foto’s.

  2. Prachtige serie ondanks het wat druiligere weer Ank

  3. Een hele fraaie serie Ank, gevelstenen vind ik ook altijd mooi om te fotograferen. Opname 4 is mijn favoriet, knap gedaan hoor.

  4. Hoi Ank,
    Prachtige foto’s van deze stadspoort. Mooi nostalgische gebouw en ook de straatjes in de buurt zien er erg mooi uit.
    En och, zo’n verkeersbord hoort nou eenmaal bij het straatbeeld en is echt niet storend.

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

  5. Ben het deels met Marco eens, het bord hoort bij het straatbeeld….maar ook ik vind het wel degelijk storend.
    Mooie serie, Ank, ‘k heb niet gemerkt dat ik van links naar rechts -of omgekeerd- slenterde door dit stadje.😉
    Nog een fijn weekend verder. Gr Jan W

  6. Ik heb niets teveel gezegd hé, dat het hier zo mooi is. Weer een hele mooie serie.

  7. Daar was ik…..wat is Culemborg de moeite waard.
    Hele mooie serie is dit weer met prachtige verborgen `schatten`, maar nu niet meer dankzij jouw fotografische oog

  8. Hoi Ank,
    ook dit is weer een hele puike sier met een keur aan variatie van mooie ‘eye-catchers’.
    De gevelstenen met tekst spreekt ook toto de verbeelding. Wat leuk om dit zo te zien.
    Ook de andere details van tegels, deurkloppers of tekeningen zijn weer heel fraai in beeld gebracht.
    Dit was dan ook weer even heerlijk genieten🙂

    Groetjes, Helma

  9. Leuk de collage van de gevelstenen. Zijn vaak kleine kunstwerkjes.
    Weer een prachtige serie foto’s van dit mooie stadje. Nooit geweten dat er zoveel fraais te zien is.
    Kan me niet herinneren dat ik er ooit geweest ben.
    Groetjes

Geef een reactie

