De mooie natuur van het Westerveldse Bos, deel 2   10 comments

De oplettende volger heeft natuurlijk gezien dat ik de titel van het vorige blog wat heb aangepast.
Dat komt omdat het gebied officieel het Westerveldse Bos heet, vandaar.
Ik begin dit blog met wat foto’s van het bord met uitleg over het gebied zodat geïnteresseerden onder jullie er wat meer over te weten kunnen komen.
Ik hoop dat het leesbaar is, ik heb er kleine stukjes uitgesneden en kon ze daardoor groter plaatsen.

***

*

*

*

*

Er fladderden diverse Oranjetipjes rond, de meesten vrouwtjes zoals op de foto’s.
De mooi gekleurde mannetjes wilden niet stil gaan zitten helaas.

*

*

*

*

*

Op de volgende twee foto’s staan (denk ik) Vuurjuffers.

*

*

*

Een spin met een eipakket, welke spin is mij niet bekend.

*

*

De gewone Weekschildkever (noem dat maar gewoon!)

*

*

Een prachtige Smaragdlibel

*

De zeldzame Bruine Korenbout zat hoog boven me in de boom

*

*

Welke juffer dit is weet ik niet maar de volgende twee zijn volgens mij Azuurwaterjuffers

*

*

*

De kleine Rode Weekschildkever  Roodkopvuurkever

***

10 responses to “De mooie natuur van het Westerveldse Bos, deel 2

Subscribe to comments with RSS.

  1. Oh wat mooi, vooral de korenbout in tegenlicht. Wat boffen we toch enorm dat we zó dichtbij wonen.

  2. prachtige foto’s en een mooi gebied (mij niet bekend)!
    vuurjuffers klopt. azuurwaterjuffers klopt denk ik ook, ik twijfelde aan de eerste (variabele waterjuffer?), maar volgens mij is het tóch een nog niet uitgekleurde azuurwaterjuffer.

  3. Genoeg variatie in het Westerveldse Bos.
    Hier ook ineens een explosie van juffers en libellen.
    Zelfs een stilzittend Oranjetipje (man)🙂
    Fijn Pinksterweekend!

  4. Genoeg te beleven daar zo te zien. Het lijkt al wel volop zomer met al die juffers, libellen en kevers. Fraaie serie!
    Groet, Dick

  5. Dank voor de informatie over dit gebied, dat vind ik dan weer interessant om te weten. Heb via Streetview en maps rondgekeken, mooi gebied en dichtbij de stad.

    @Ank zegt: Ja dat klopt het ligt tussen 2 woonwijken in, ik kan er van mijn huis uit zo naar toe lopen en op de fiets ben ik er in 10 minuten!

  6. Geweldig al die detail en macro foto’s, valt heel wat te zien en te fotograferen in dat Westerveldse bos Ank

  7. Mooie serie, Ank. Ik ben heel veel insectennamen kwijt. Maar de spin lijkt me een Wolfspin, mogelijk is het een Pardosa spec.(amentata?)
    Die hadden wij onlangs in de tuin en had ik toen opgezocht op Wikipedia. Het oranjetipje en de zweefvlieg zijn mijn favorieten..
    Gr Jan W

  8. Je laat ons wel weer genieten met deze fraaie serie foto’s hoor Ank. De opname van de Bruine Korenbout, is prachtig, ik kende deze niet hoor.

  9. Weer een hele mooie impressie van dit gebied. Veel te zien daar aan flora en fauna
    groetjes Ghita

  10. Dit leek me ook een prachtig gebeid Ank.
    Leuk dat je dit even laat weten en lezen.
    Prachtige foto’s van de libellen en juffers. Die rode is inderdaad een vuurjuffer.
    Ik ben echt wel een beetje jaloers op je Smaragdlibel. Deze zou ik ook heel graag eens fotograferen.
    De korenbout in tegenlicht is ook helemaal top! Ik heb weer enorm genoten.

    Groetjes, Helma

Geef een reactie

