Een koude dag in de AWD, deel 1   9 comments

Afgelopen donderdag gingen Ria en ik eindelijk weer eens naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Het zou in het oosten van het land gaan regenen en onweren dus dat zouden we mooi achter ons laten, zo was het plan. We stapten op de trein bij zo’n graad of 23 maar toen we in de buurt van Zandvoort kwamen hoosde het de lucht uit en het was flink koud, wel 10 graden kouder dan in Zwolle! Met de paraplu op hardlopend naar de koffie want fotograferen was er zo niet bij, het waaide ook nog eens hard. We hadden er een hard hoofd in maar gelukkig stopte het met regenen en konden we toch op pad. Vanwege de lage temperatuur werden het dan geen boomkikkers of zandhagedissen en ook de libellen en vlinders lieten het afweten, toch hebben we weer erg genoten. Vandaag begin ik met de in ons land zeldzame Wijngaardslak, het barstte er van. Het zijn hele grote slakken, zo’n 12 cm lang!

***

*

*

*

*

Een wat trieste blik op Zandvoort

*
Een Heggemus in de Duindoornstruiken

*
Er was nog wel wat kleur te vinden

*

*
Een ouderpaar Spechten was druk bezig met het voeren van het jong, we zagen er tenminste maar één zitten.

*

*

*

*

*

*
Judasoren tussen de korstmossen

*

*

*
“Kom je mee ?” lijkt dit Damhertje te vragen…

WORDT VERVOLGD!

***

9 responses to “Een koude dag in de AWD, deel 1

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dar is momenteel wel veel moois te vinden zo te zien Ank. zelfs nog zwammen….onvoorstelbaar. Dat zijn flinke slakken hoor. Maar de spechten stelen de show voor mij.

  2. Jammer van het slechte weer, maar toch heb je nog aardig wat moois kunnen vastleggen. En inderdaad: het barst er van de wijngaardslakken (en daar niet alleen).
    Groet, Dick

  3. Jammer van het weer, maar ik heb toch erg genoten van jullie tocht door de AWD
    Volgens mij is er op een bepaalde tijd altijd een slakkentrek, hier in de duinen zijn er ook véél onderweg !

  4. Er is zoveel moois, Ank, ik kies niet. Wel vind ik de gevleugelde nootjes van de Esdoorn prachtig van kleur, zo had ik ze nog niet gezien.
    De rust die de heggenmus uitstraalt moet typisch voor het gebied zijn haal ik uit de diverse foto’s van het gebied. Gr Jan W

  5. Aankomen met slecht weer en koud dan is de koffie extra lekker.
    Maar wat fijn dat het toch nog goed kwam en je komt weer thuis met een prachtige serie foto’s.

  6. Ja, die slakken, Ank…we hadden heel wat maaltjes kunnen vergaren 😉
    We hebben uiteindelijk nog geboft met het weer. Ik zag in het weerbericht van de volgende dag een mistfoto van Zandvoort…het zat er potdicht!
    Gek, hè? wij hebben het hier nog steeds heet!!!!
    De middelste foto van het Judasoor heeft meer weg van een opengesperde mond dan van een oor 🙂

  7. Hoi Ank,
    Mooie foto’s!! Vooral die specht vind ik erg mooi.
    Grappig ook dat koppie zo uit dat nest.

    Groetjes, Marco

  8. ondanks het mindere weer toch een heel mooie serie, met de bonte specht en spechtje als favoriet. Ook leuk, die slakken, die houden wel van het natte weer. Die nattigheid heeft er ook voor gezorgd dat je de judasoren zo mooi kan zien.

  9. Het weer was dan stukken minder dan dat jullie hadden gewild maar je foto’s zijn er niet minder om Ank.
    De spechten vind ik geweldig en zeker het jong wat even voor de uitgang zit. ook de judasoren zijn heel mooi en helder.
    Wat voor weer of het ook is, er is altijd wel wat te zien in de AWD 😀

    Groetjes, Helma

Geef een reactie

