Broeierige dag in het Westerveldse Bos, deel 3   7 comments

Vandaag begin ik met een fenomeen dat ik nog nooit eerder had gezien en waar ik ook nog nooit van had gehoord.
Gerrit Reitsma liet het zien en vertelde dat het in een later stadium oranje werd en nu met Ria kwam ik het tegen: Halmverstikker, een paddenstoel die een manchet rond gras vormt.
De eerste foto’s zijn daar van gemaakt op verschillende grassen en zelfs op een ander plantje.
Dankzij de macrolens is goed te zien hoe het er uit ziet.

***

*

*

*

*

*

*

*

*
Deze juffer wordt door een spin verorberd

*

*

*

*
Dit sprinkhaantje heet dacht ik een Wekkertje

*

*
Kleine Egelskop

*

Een acrobatisch Bladhaantje

*

*
Een Lieveheersbeestje met prooi

*
Pendelzweefvliegen

*
Exuvium oftewel lege huid van larve

*
Weidebeekjuffer vrouw

WORDT VERVOLGD

***

7 responses to “Broeierige dag in het Westerveldse Bos, deel 3

Subscribe to comments with RSS.

  1. Heel bijzonder Op de grassen Ank.
    Prachtige macro serie !
    Dat is genieten !

  2. Wat een details Ank, en wat is de natuur toch mooi en gevarieerd, zeker als je die ook nog eens door een macro lens gaat bekijken
    prachtige macro foto’s heb je gemaakt van al dat kleine insecten grut.

    Groet, Bram

  3. Wat weer een prachtige serie Ank. De Halmverstikker is bijzonder hoor, en de opname van Pendelzweefvliegen, vind ik helemaal super.

  4. Hoi Ank,
    Wat een mooie reeks!!
    Prachtig hoe je al deze insekten zo hebt gefotografeerd. Die juffer die zo op dat sprietje zit en ook dat “lieve”heersbeestje dat effe een prooi naar binnen werkt.
    De mooiste vind ik foto 19 en 21 van die zweefvliegen en die juffer, wat een schitterende plaatjes zijn dat. Prima gedaan Ank!!

    Groetjes, Marco

  5. De Juffer met prooi, het Lieveheersbeestje met prooi en Halmverstikker met prooi, wat kan de natuur ‘hard’ zijn.
    Gerrit Reitsma, laat je veel moois zien en weet hierover veel te vertellen. Hij verdiend ook een pluim, bij deze!
    En jij natuurlijk voor je foto’s , Ank. Top!! Halmverstikker…..nooit van gehoord.. ‘k zag dat je het had aangemeld, super!
    Gr Jan W

  6. Prachtige serie weer,met een boeiend en leerzaam begin. Halmverstikker is nieuw voor mij, zal ik eens op letten.
    Groet, Dick

  7. Een hele mooie en inderdaad leerzame serie Ank. En net als bij Dick is deze halmverstikker nieuw voor mij. Hier ga ik ook eens op letten. Zo leuk om via het bloggen toch weer dingen te leren. Knappe macro’s ook en super mooie details laat je zien.

    Groetjes, Helma

Geef een reactie

