Orvelte, deel 1   7 comments

Het is al weer meer dan een week geleden dat ik met Gerda een dagje naar Orvelte was.
Orvelte is een brinkdorp in Drenthe ontstaan tussen de 11e en 13e eeuw en presenteert zich als museumdorp.
Er staan vele prachtige Saksische boerderijen met handgevlochten rietwerk.
Er mogen geen auto’s rijden in het dorp, bezoekers parkeren aan de rand van het dorp.
Er zijn diverse oude winkeltjes en musea en galerieën.
Het was geen hoogseizoen dus het was heerlijk rustig, helaas waren daardoor de demonstraties van de oude ambachten nog niet te zien.
Ik heb foto’s  gemaakt van alles wat mij opviel.

WORDT VERVOLGD

***

*
Prachtig vlechtwerk in het riet en zoals te zien is is alles weer met wilgentenen vastgemaakt.

*

*

*
Op vele rieten daken een deken van mos

*
Een hele originele brievenbus

*

*

*
Vervoer met de paardentram

*

*
Een ‘oudhollandsch’ snoepwinkeltje waar ik massee (ook wel jodenvet of borsthoning genoemd) kocht.
Ik kende dat nog van vroeger en vond het altijd erg lekker en nog steeds!
Wie wil weten wat het is: link

*

*

*

*

*

*

*
Hier hangt de was nog buiten aan een waslijn die aan palen zit vastgemaakt, een prachtig nostalgisch gezicht!

*

***

7 responses to “Orvelte, deel 1

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi blog Ank. Orverlte hebben wij regelmatig bezocht, in het hoogseizoen, want dan kregen de jongens vakantie….
    Druk, maar altijd geslaagd, weer of geen weer. Hondvriendelijk dorp, er was altijd wel ergens water onze voervoeters te vinden.
    Leuk dat je begon met het vlechtwerkt, was ooit één van mijn eerste foto’s.
    Als kind kocht ik ook borsthoning, in een puntzakje, veel kleine brokken en gruis, dat was dan 5 cent!
    Gr Jan W

  2. Heel mooie serie Ank. leuk dat snoepwinkeltje….en ook nog jodenvet…ha..ha..dat is bijna nergens meer te koop. En die mooie details daar kunnen ze wel aan jou over laten en kunnen wij meegenieten.

  3. Een mooie serie foto’s van dit “Museumdorp” Ank, ik ben er ooit ook eens geweest.

  4. Ik kan me niet herinneren hier ooit geweest te zijn, maar het is zeker de moeite waard.
    Gelukkig vallen jou heel veel dingen op en valt er voor ons heel veel te genieten.
    Van massee of borsthoning of jodenvet heb ik nog nooit gehoord en ik kan me dus ook niet voorstellen hoe zoiets smaakt.
    Ik heb even onder de link gekeken en ik kan nu niet zeggen, dat ik daardoor ineens enthousiast werd😦
    Ik zie wél de kaneelstokken in het winkeltje staan en dan loopt me het water in de mond😉

  5. Ja, het is daar leuk wandelen en elke keer zie je weer andere mooie dingen hè ?

  6. Erg leuk ok zo’n dorp t bezoeken. Geen auto’s dus dat is ok al een teken hoe speciaal dit dorp is.
    Mooi dat handgevlochten gevlochten rietwerken. Super dat ze ook een ouderwets snoepwinkeltje hebben daar. Het jodenvet of massee is toch echt oud en ook heel zoet als je het laat smelten hihi… Leuk blog weer Ank.

    Groetjes, Helma

  7. nog nooit van deze plaats gehoord Ank, maar na jou blog komt daar verandering in
    prachtige foto’s van dit dorp

Geef een reactie

