Jonge vossen in de AWD   8 comments

Het is al weer ruim twee weken geleden dat ik weer eens in de Amsterdamse Waterleiding Duinen was. Ria en ik hadden weer pech met het weer. We wilden eigenlijk boomkikkers gaan zoeken maar daar was het te koud voor, de temperatuur kwam niet eens aan de 20 graden. Ook ging het in de middag regenen maar ondanks dat hadden we weer een prachtige dag. We zijn naar het gebied van de vossen gelopen en daar aangekomen zagen we al een massa mensen staan en bovendien werd er gevoerd. Daar moeten we niets van hebben dus gingen we op een rustig plekje iets verderop onze boterhammetjes opeten. Voor de grap zei ik tegen Ria dat het wel leuk zou zijn als nu de vos bij ons zou komen opdagen terwijl er ginds zoveel mensen zoveel moeite doen om er eentje te lokken. Ik had het nog niet gezegd of er kwam inderdaad een vos aan en die kwam zo dicht bij mij dat ik er bijna geen foto’s van kon maken. In eerste instantie had ik nog brood in mijn hand en dat heb ik gauw naar binnen gewerkt want voeren dat doe ik absoluut niet. Het bleek een ander vosje te zijn dan degene die door de groep werd gevoerd. Overigens beiden wel jongen. Later op een andere plek raakten de vosjes in gevecht, prachtig dachten wij maar nee hoor de mensen die voerden vonden dat ze in moesten grijpen en joegen de dieren uit elkaar!!! Dat snap je toch niet!! vertonen ze volkomen natuurlijk gedrag en dan doen ze dat, jammer, jammer jammer! Wat me opviel was dat het ene vosje heel veel teken had. Helaas begon het na een poosje te regenen en vertrokken ook de vossen.

***

*

*

*

*

*

*

*

*

*
Helaas niet scherp maar ik vond het zo tekenend voor hoe dichtbij hij zat en hoe graag hij mijn brood wilde hebben.
Veel te tam gemaakt door het voeren, jammer ook al vond ik het wel een bijzondere ervaring zo dichtbij.

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

8 responses to “Jonge vossen in de AWD

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wow wat een prachtig schooiertje Ank.
    Wat een spannende ontmoeting 🙂

  2. Het lijkt inderdaad wel of het steeds erger wordt met dat vossencircus. Die beruchte plek mijd ik in principe zoveel mogelijk. Het is toch veel leuker als je zo’n één op één ontmoeting met een vos hebt? Dat gebeurt dan wel niet zo vaak, maar des te leuker. Nou woon ik dichtbij en ik heb makkelijk praten, maar als je het halve land afreist voor een vossenfoto dan baal je natuurlijk als je ze niet ziet… Jij hebt ze in ieder geval bijna op schoot gehad. Ik heb nog nooit een jonge vos gezien daar. Gelukkig is er veel meer moois te zien.
    Groet, Dick

  3. Prachtige opnamen Ank, het is wel een bijzondere ervaring zo dichtbij hè?

  4. Je foto’s zijn er niet minder om, Ank. Misschien had je het vosje moeten wegjagen, laten weten dat de mens geen goed gezelschap voor een vos is.
    Maar zo’n eenvrouwsactie zal verder geen zoden aan de dijk leggen. Het broodje en andere lekkernijen zullen niet wegblijven daardoor. Er zitten mooie natuurlijke poses bij zoals de laatste foto. Langs de wildbaan op de Hoge Veluwe sta ik ook met mijn camera klaar om ‘wild’ te fotograferen.’Gr Jan W

  5. mooie foto’s Ank en helaas kan ik me je teleurstelling/boosheid heel goed voorstellen.
    ik ben er 1 keer geweest (tja, je wilt ook wel eens mooie foto’s maken van vossen), echt nooit weer!
    het voeren en het onnatuurlijke gedrag van deze vossen stuit mij zo tegen de borst, dat ik het niet eens leuk vindt om er nog eens heen te gaan 😉
    jammer dat de boomkikkers (nog) niet gelukt zijn. hopelijk krijgen we nog een beetje zomer dit jaar 🙂

  6. Wat een verhaal….had het in geuren en kleuren van Ria gehoord (in Havelte)
    Maar je foto`s zijn echt PRACHTIG
    En jij en de vos….geweldig 🙂

  7. Ank ik zie toch liever de nog echt wilde mensenschuwe vos.

  8. Mooie foto’s van deze vossen, prachtig scherp en heel mooie kleuren.

Geef een reactie

