De geboorte van een vlinder   17 comments

Enige tijd geleden zag ik een Klein Koolwitje eitjes afzetten bij  mij in de tuin en ik besloot het proces van eitje tot rups tot vlinder proberen te gaan volgen. In een glazen bokaal met daarop een stukje vitrage heb ik e.e.a. zich laten voltrekken met wisselend succes. Ook het fotograferen bleek een hele uitdaging, niet in de laatste plaats omdat alles zo klein was en het in die begindagen ook slecht, dus donker weer was. Maar goed, zie hier mijn reportage.

***

Een gecropte versie van de foto van één eitje

*

*

Ik had er in eerste instantie 3 verzameld

*

Daar kwamen al snel ieniemienie rupsjes uit die vrijwel transparant waren

*

*

Rupsenpoepjes, het zag er al gauw zwart van!

*

Hier wijs ik zo’n rupsje van een dag of twee oud, aan

*

En zo zag hij er na een weekje uit, een Klein Geaderd Witje

*

Ineens had ik een cocon aan het glas hangen maar dit was niet van een Koolwitje

*

Een prachtig gouden gaasje er om heen

*

Het bleek een Koolmotje te zijn wat zich niet graag liet fotograferen

*

De rupsen groeiden als/van kool

*

En ze gingen zich verpoppen

*

Maar helaas zonder verder resultaat, de pop verdroogde

*

Toen kreeg ik een tweede kans met 6 eitjes van een Klein Koolwitje, dacht ik

*

*

*
Het laatste eitje gaat open…..

*
….en een klein rupsje wordt geboren

*
Links zie je z’n grote broer die slechts een paar uurtjes ouder is

*

*
Het is even worstelen om uit het eitje te komen

*

*

Gelukt!!

*

*
Hier hangt de rups om te verpoppen, duidelijk kun je de draden zien

*

Niet helemaal scherp door het glas heen maar zo zie je nog meer spinsel en de rups is in een pop veranderd

*

Buikzijde, door het glas heen

*

Inmiddels verkleurd

*
En ineens hing er een vlinder, een Klein Geaderd Witje!

*
Van één pop heb ik het uitsluipingsproces kunnen vastleggen, een kwestie van veel geduld en dan snel klikken want ineens gaat het snel, het is in een paar minuten gebeurd van openbreken tot uitgevouwen vlinder.

*

*
Wat een prachtig gezicht, wat een wonder der natuur!
Uiteindelijk zijn van deze 6 eitjes er 4 uitgekomen en bleken het dus 2 verschillende soorten te zijn.

***

17 responses to “De geboorte van een vlinder

Subscribe to comments with RSS.

  1. Heel bijzonder en prachtig vastgelegd!

  2. Wat een geduld en wat mooi!

  3. Heel bijzonder om te zien.

  4. geweldig gaaf dit Ank, erg leuk idee en mooie uitvoering
    prachtige serie van eitje via rups naar vlinder, nooit eerder zo’n mooi uitgebreid verslag gezien.

  5. GE WEL DIG!!!!
    ben best een klein beetje jaloers😉
    het is jou namelijk wel gelukt het uit de pop kruipen te fotograferen…. en hoe!!
    schitterende serie, heel bijzonder!!🙂

  6. Een serie heel bijzondere en unieke opnamen Ank…..PRACHTIG!

  7. Super, super, Ank. Wat een bijzondere serie. Hier mag je best trots op zijn, TOP!!.
    Het lijkt me dat je na afloop heel moe , maar zeer voldaan was! Gr Jan W

  8. Ank, wat GEWELDIG!!!!
    Met open mond en vol bewondering voor je geduld en vakmanschap heb ik de serie bekeken.
    Wat ontzettend mooi om te zien, hoe zo’n proces verloopt. Complimenten, hoor!
    Gr. Ria.

  9. Wat bijzonder dat je dit proces kon volgen en vastleggen! En wij lezers genieten mee, echt prachtig!

  10. Heeeeeeeeeel knap gedaan, Ank

  11. Wat fantastisch Ank.
    Knap en geduldig gefotografeerd!
    Top!

  12. Wat een prachtig foto verslag. Hartstikke mooi gefliepst van begin tot het eind.

  13. In een woord SCHITTEREND verslag en foto’s

  14. Hai Ank,

    Een fantastische serie Ank, maar je stelt mij een beetje teleur dat de uitsluipfoto’s in twee collage’s geplaatst zijn. Die had ik ook wel in het groot willen zien. Juist die foto’s van het hele proces zijn zo interessant om eens goed te bekijken. Maar dat doet niets af aan de hele reportage, want dat heb je prachtig vastgelegd. Super dat je allereerst op het idee kwam en nog mooier dat je een tweede kans kreeg en die zo goed benut hebt. Voor je het weet heb je alleen maar vlinders en heb je het uitsluipen helemaal gemist. Ik heb erg genoten van je hele reportage. Super mooi. Groot compliment.

    Groetjes,
    René

  15. Wow geweldig Ank! Hoelang heb je voor het glas gezeten en wat een geduld heb jij.
    Fantastisch!

  16. Dat moet een groot project geweest zijn! Maar super gaaf om te volgen en vast te leggen. Ik zou daar denk ik het geduld niet voor hebben. Jij kennelijk wel en het is dan ook een fraaie serie geworden.
    Groet, Dick

  17. Wat knap en geduldig gefotografeerd. Want geduld moet je hiervoor hebben.
    Mooi om het hele proces te zien en het eind is een prachtige vlinder. De natuur zit toch heel bijzonder en knap in elkaar, maar genieten.
    Groetjes

Geef een reactie

