Boomkikkertjes   17 comments

Afgelopen maandag was ik eindelijk weer eens (samen met Ria) naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Het weer viel 100% mee het was prachtig en warm. We hebben weer van alles gezien en gefotografeerd maar in dit blog speciale aandacht voor de Boomkikkers. We wisten wel ongeveer waar ze zaten maar waren er nog nooit echt aan toe gekomen om te gaan zoeken. We hadden dit keer de juiste plek al wel gevonden maar geen kikkertjes. Maar met de hulp van wat aardige mensen hebben we ze voor het eerst gezien. Zonder die hulp hadden we ze ook zeker niet gevonden en het waren er ook maar een paar en tjonge wat zijn ze klein! De grootste die we zagen was misschien 2 cm groot. Het zijn ook maar een paar foto’s want de kikkertjes zaten goed verscholen tussen de varens en zaten vrijwel allemaal in hun karakteristieke houding met de pootjes onder zich gevouwen. Veel beweging zat er niet in en we waren er ook eigenlijk te laat op de dag begrepen we.

 

 

 

 

 

 

 

 

Posted augustus 23, 2017 by Ank Pot in Amsterdamse Waterleiding Duinen, Dieren

Tagged with ,

17 responses to “Boomkikkertjes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fraai vastgelegd Ank, het is toch wel een beetje bijzonder, om deze kwaakertjes aan te treffen.

  2. Goh…..volgens mij nog nooit zo gezien !
    Mooie serie

  3. Prachtig Ank. Nooit geweten dat ze daar zitten. Je hebt een stel heerlijke foto’s kunnen schieten.
    Gr Jan W

  4. Prachtige foto’s Ank, ja…ik heb ze ook nog nooit in het echt gezien. De meeste foto’s van de AWD gaan over de wolven en de herten…nu dus die mooie kleine kikkertjed 🐸. ..

  5. Mooi Ank en leuk, dat je ze toch g3vonden heby. Gisteren zelf weer varens en braamstruiken afgespeurd, voor zover mogelijk tijdens een wandeling in gezelschap…..niets gezien, mja…ze zijn ook wel heeeeeeel klein 😀

  6. Ank prachtig dit is een serie waar ik nog steeds van droom.
    Gelukkig heb ik veel geduld dus misschien ………

  7. Wat een superleuke beestjes!! Mooie foto’s! Ik vind kikkers enorm leuk, deze heb ik nog nooit in het echt gezien.

  8. Heel mooi gefotografeerd Ank
    Apart dat ze in nomen zitten .
    Erg leuk!

  9. Ik bedoel in bomen!

  10. Wat een snoepies!

  11. Mooie foto’s van deze boomkikkertjes Ank, zelf heb ik ze nog nooit gezien
    jij maakt er gelijk een heel mooie serie van 🙂

  12. Hai Ank,

    Leuk dat je ze eindelijk hebt gevonden en gefotografeerd. Ik bezoek ze inmiddels al een jaar of 8 en helaas is de laatste twee jaar algemeen bekend geworden waar ze zitten. Er zit wel een leuk verhaal achter deze kikkertjes. Ze zijn uitgezet door een bioloog en omdat hij niet zo ver wilde lopen, met die kikkertjes, heeft hij ze maar behoorlijk dicht bij de ingang neer gezet. Inmiddels hebben ze zich aardig vermenigvuldigt en zijn er nu een aantal kolonies op diverse plekken in de AWD. Hopelijk worden die andere plekken niet publiekelijk bekend. Er worden er namelijk teveel “geplukt” door handelaren.
    Mooie serie heb je gemaakt. Top.

    Groetjes,
    René

  13. Prachtig om te zien Ank, ik had nog nooit van boomkikkertjes gehoord. Maar je schrijft wel vaker over dier- en plantensoorten waar ik nog nooit van heb gehoord. Heel apart en heel mooi vast gelegd.

  14. Als dit je eerste boomkikkerfoto’s zijn, mag je toch niet klagen? Inderdaad wel allemaal in de karakteristiek rusthouding, maar zo zijn ze nou eenmaal. En foto 2 is toch een heel leuke plaat! De meeste actie kun je inderdaad in de ochtenduren verwachten en dan met name de allerkleinste die net uit het water komen, maar ook daar moet je je net al teveel van voorstellen. Een goede reden om nog eens terug te gaan, hoewel het misschien wel wat ver weg is voor jou.
    Groet, Dick

  15. Dacht ik toch, dat ik al gereageerd had op dit blog, maar kennelijk ben ik in de war 😦
    Het is een mooie serie geworden en het ” biddende ” kikkertje op foto 2 is helemaal top!
    Als ik de reactie van Leo mag geloven, moeten we de volgende keer zelfs op zoek naar “wolven”….

  16. leuk dat je de boomkikkers op de varens hebt gevonden, valt niet mee he om ze te vinden, zo klein dat ze zijn en ook nog dezelfde kleur als de varen. foto 2, 6 en 7 vind ik erg mooi, leuke houding van de kikker op de laatste foto.
    groetjes Ghita

  17. Hoi Ank.
    dit is een hele mooie serie. Ik weet hoe lastig het is om deze kleine kikkertjes te vinden maar je hebt ze gevonden en wat zijn de leuk hé.
    geweldig zoals je ze op de bladeren hebt zitten want dat geeft toch wat meer “sjeu” aan de foto.
    Een hele mooie serie 🙂

    Groetjes, Helma

Geef een reactie

